Nedenfor gjengis høringssvaret i sin helhet.

Vi viser til Arbeids- og inkluderingsdepartementets høringsnotat av 18.12.24 med forslag om opprettelse av partssammensatt arbeidsgruppe og et midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som driver utleie av rådgivnings- og konsulenttjenester innen IKT.

Om bakgrunnen for departementets forslag er det vist til at endringer i arbeidsmiljøloven fra 01.01.24 har synliggjort utfordringer med innleie fra enkeltpersonsforetak og aksjeselskap som består av kun én person. 

Departementet viser til at flere har spilt inn at et krav om godkjenning som bemanningsforetak gir konkurransefordeler for de større konsulentselskapene som leier ut innenfor IKT da disse har mulighet til å registrere seg som bemanningsforetak.

Stortinget har bedt regjeringen vurdere et avgrenset unntak for selvstendige IKT-rådgivere og konsulenter, jf. Innst. 449 S (2023-2024).

KS har følgende synspunkter og vurderinger:

  • KS støtter forslaget om å opprette en partssammensatt arbeidsgruppe.
  • KS støtter ikke forslaget om et midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som driver utleie av rådgivnings- og konsulenttjenester innen IKT dersom dette ikke samtidig medfører materielle endringer i adgangen til innleie.
  • Et eventuelt unntak fra godkjenningsordningen bør gjelde likt for rådgivnings- og konsulenttjenesten og ikke avgrenses til IKT.

For våre medlemmer er det viktig å få tilgang på rådgivnings- og konsulenttjenester med spesialkompetanse for å kunne løse de komplekse problemstillinger som kommunesektoren står ovenfor. Dette gjelder særlig innenfor digitalisering, men vil også kunne omfatte tilgrensende og andre tjenesteområder der det er behov for å hente inn spisskompetanse utenfor egen organisasjon i avgrensede prosjekter. Samtidig er det viktig med et klart regelverk for å unngå at kommunene trår feil og pådrar seg ansvar når de har behov for å anskaffe slike tjenester.

Opprette en partssammensatt arbeidsgruppe

Det fremgår av departementets høringsnotat at formålet med en partssammensatt arbeidsgruppe blant annet vil være å innhente mer kunnskap om tilknytningsformer i rådgivnings- og konsulentnæringen, herunder kartlegge hvordan kontraktene organiseres.

Det fremgår også av høringsnotatet at departementet vil lyse ut et forskningsprosjekt om organisering av arbeid og oppdrag i konsulent- og rådgivernæringen.

KS støtter forslaget om å opprette en partssammensatt arbeidsgruppe. KS er usikker på om det er behov for ytterligere veiledningsmateriale som skal klargjøre gjeldende rett. Vi oppfatter at utfordringene som er avdekket i mindre grad dreier seg om forståelsen av gjeldende rett, men heller utfordringer ved regelverket. Det bør derfor være sentralt at arbeidsgruppen også kan foreslå regelendringer eller andre egnede tiltak.  KS utelukker likevel ikke at det i tillegg kan avdekkes behov for veiledningsmateriale gjennom arbeidsgruppens arbeid.

Når departementet samtidig vil lyse ut et forskningsprosjekt om organisering av arbeid og oppdrag i konsulent- og rådgivernæringen, kan det tilsi at oppstart av en partssammensatt arbeidsgruppe bør avvente forskningsprosjektet. På den måten kan eventuelle funn som fremkommer der, nyttiggjøres inn i arbeidsgruppens arbeid. Eventuelt at arbeidet pågår parallelt, men med mulighet for å innhente informasjon fra forskningsprosjektet.

Midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak

Departementet viser til at godkjenningsordningen som ble innført fra 1. januar 2024, stiller få nye materielle krav til virksomheter som har til formål å drive utleie.

Departementet foreslår et midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som leier ut arbeidstakere som skal utføre rådgivnings- og konsulenttjenester innen IKT.

Formålet med et slikt midlertidig unntak vil etter departementets syn være å unngå at selve godkjenningsordningen påvirker konkurransen i markedet.  Departementet er tydelige på at tjenestekjøp fra enkeltpersonforetak og aksjeselskap som består av kun én person, fortsatt vil måtte organiseres som oppdrag eller direkte ansettelse.

KS støtter ikke forslaget om et midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak dersom dette ikke medfører en større adgang til innleie fra enkeltpersonforetak og aksjeselskap som består av kun én person.  Et slikt unntak vil medføre usikkerhet om regelverket for virksomheten som skal leie inn. Forskriftsendringen kan skape en forståelse av at innleie av enkeltpersonforetak og aksjeselskap som består av kun én person, er tillat når kravet til godkjenning fjernes.

KS mener et eventuelt unntak bør gjelde også andre bransjer som omfattes av spesialistunntaket for rådgivning- og konsulenttjenester, jf. forskrift om innleie fra bemanningsforetak § 3. Det er nærliggende at tilsvarende problemstillinger også gjelder i andre bransjer enn IKT. En avgrensning til IKT kan skape uklarhet omkring avgrensningen av hvem som omfattes av unntaket og spesialistunntaket for øvrig.