Publisert: 14.11.2024
Utslippsfrie bygge- og anleggsplasser bidrar både til reduserte klimagassutslipp og redusert luft- og lydforurensning. De kommunene som selv har benyttet krav til utslippsfrie bygge- og anleggsplasser har allerede beredet markedet og har vist at forutsigbare krav til entreprenører bidrar til markedsendring. Hvis flere kommuner stiller krav til utslippsfrie maskiner på flere bygge- og anleggsplasser, vil dette tilrettelegge for et større marked og dermed fremskynde omstillingen i bygg- og anleggsbransjen til utslippsfri teknologi.
Som planmyndighet og samfunnsutvikler har kommunesektoren en viktig rolle i å legge føringer for private og andre offentlige utbyggere. Myndigheten til å stille klimakrav vil gi kommunene et verktøy som bidrar til at de kan nå lokale klimamål.
KS støtter forslagene 1B og 2A, nemlig at hjemmelen skal gjelde for alle kommuner og for alle bygge- og anleggsplasser.
Hovedbudskap
KS mener at:
- Alle kommuner må få myndigheten til å stille krav
- Myndigheten må gjelde for alle bygge- og anleggsplasser, private og offentlige
- Et større marked gir forutsigbarhet, risikoavlastning og raskere omstilling
- Nasjonale virkemidler og lokale forskrifter må forsterke hverandre
- Muligheten for å stille andre klimakrav bør vurderes
Vurderinger
Alle kommuner må få myndigheten til å stille krav
KS mener at alle kommuner bør få hjemmel til å stille klimakrav til alle typer bygge- og anleggsplasser.
KS stiller spørsmålstegn ved høringsnotatets påstand om at det å gi hjemmel til kun utvalgte pilotkommuner vil minske faren for at kommuner som ikke har tilstrekkelig kompetanse skal bruke mye ressurser på å innføre lokal forskrift. Dette er kommunene nærmest til å vurdere selv, og staten må ha tillit til at kommunene som ønsker å ta i bruk denne forskriften kan gjøre egne vurderinger.
Mange kommuner har gode erfaringer med å stille teknologikrav til bygge- og anleggsprosjekter gjennom egne anskaffelser. KS ser ingen grunn til at forskriften kun skal gjelde for pilotkommuner og mener at alle kommunene bør få de samme mulighetene slik at de selv kan vurdere unntak ut fra lokale forhold.
Myndigheten må gjelde for alle bygge- og anleggsplasser, private og offentlige
KS mener at det ikke er behov for å gjøre unntak for offentlige bygge- og anleggsplasser eller rene anleggsplasser. Unntak vil kun bidra til å forsinke overgangen fra fossil til utslippsfri bygge- og anleggsdrift og dermed forsinke utslippsreduksjoner.
Utslipp fra anleggsplasser er mer enn dobbelt så høye som utslipp fra byggeplasser (Mdir), og et unntak for anleggsplasser vil medføre unødvendig forsinkelse av utslippsreduksjoner.
KS er uenig i at det å stille krav til anleggsprosjekter vil forsinke innfasing av andre klimatiltak, slik det står i høringsnotatet. Tvert imot viser erfaringen fra Oslo at nettopp kommunens krav til utslippsfrie anleggsplasser har bidratt til etablering av ladeinfrastruktur for maskiner og tunge kjøretøy.
Det pekes i høringsnotatet på at offentlige byggherrer kan benytte innkjøpsmakten til å stille egne klimakrav. KS mener dette ikke bør være et argument for å unnlate offentlige byggherrer, men en mulighet til å kombinere krav fra kommunen med egne klimakrav i den enkelte anskaffelse.
Et større marked gir forutsigbarhet, risikoavlastning og raskere omstilling
Så lenge de fleste utslippsfrie maskiner ikke er tilgjengelig i serieprodusert versjon, er disse maskinene relativt kostbare, og det kan innebære økonomisk risiko for leverenadørene å gå til innkjøp av slike maskiner. Jo flere byggherrer, både offentlige og private, i bygge- og anleggsprosjekter som etterspør bruk av disse maskinene, jo bedre forutsigbarhet og trygghet for investeringene gir dette leverandørene.
Nasjonale virkemidler og lokale forskrifter må forsterke hverandre
En hjemmel til kommunene om å stille krav kan fungere som et supplement til andre virkemidler nasjonalt og ikke som et hinder. Et eksempel er klimakrav i offentlige anskaffelser som kan bidra til at bygge- og anleggsprosjektet oppnår et bedre klimaresultat med en kombinasjon av krav fra kommunen og krav fra byggherre.
Det er viktig at myndighetene følger opp denne forskriften med støtteordninger som gjør det mulig også for de små entreprenørene å omstille maskinparken.
Vurdere muligheten for å stille andre klimakrav
Når man åpner for at kommunene kan stille klimakrav til private og offentlige utbyggere gjennom forurensningsloven, bør det også vurderes om det kan stilles andre krav enn kun til utslippsfri teknologi. Flere kommuner stiller for eksempel krav til bruk av fossilfri diesel, noe som bidrar til reduserte klimagassutslipp lokalt. Andre områder det kan være aktuelt å stille krav til er transport og massehåndtering. Her er det er store muligheter for å oppnå reduserte utslipp gjennom kravstilling.