Om kampanjen

I samarbeid med KS og en arbeidsgruppe bestående av flere kommuner har oppdragstaker laget en informasjonskampanje. Kampanjen består av ti temaer – der ett tema rulles ut per måned i totalt ti måneder. Hver måned har et klart budskap, og målet er å sikre at de kommuneansatte endrer vaner. 

De ti temaene som er valgt ut er:   

Slik gjør dere det

I utrullingen av prosjektet er det sentralt for effekten at kommunedirektører og ledere er innforstått med prosjektet, og sørger for at kommuneansatte prioriterer å sette seg inn i materialet. 

Vi foreslår at aktivitetene løftes inn i relevante avdelingsmøter eller på fellesmøter.

Hver måned slipper dere aktiviteter som skal sørge for en helhetlig presentasjon av temaet. Start måneden med en oppmerksomhetsvideo som har som formål å illustrere hva som kan gå galt og hvilke konsekvenser det kan få. Videoen skal spille på følelser hos mottaker og pirre en nysgjerrighet.  

Oppmerksomhetsvideoen suppleres senere i måneden med en fagvideo som forklarer hvordan situasjonen kunne vært  unngått, og hvilken adferdsendring som ønskes fra den enkelte i det videre. På slutten av hver fagvideo presenteres en månedlig oppfordring om konkret adferdsendring. Oppfordringen suppleres med eksempler på ulike grep den enkelte kan ta for å ta sin del av ansvaret.  

Print ut plakater og heng dem opp på strategiske steder: Disse oppfordringene er videre illustrert i en pakke med digitale plakater som kommunene får til egen disposisjon.