Les mer
-
Innspill til transport- og kommunikasjonskomiteen
Nedslitte fylkesveier og den alvorlige situasjonen i kollektivtransporten ble diskutert da KS møtte transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget om neste års statsbudsjett.
-
Felles innspill om kompensasjonsordning for nullutslipp
Fylkesordførerkollegiet og Kollektivtrafikkforeningen har gått sammen om et felles brev til Samferdselsdepartementet om en kompensasjonsordning for nullutslipps hurtigbåt og ferge.
-
Høringsinnspill til stortingsbehandlingen av NTP
KS har pekt på fortsatt vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene, manglende kompensasjonsordning for elektrifisering av ferger, og svak oppfølging av byvekstavtalene.
-
Høringsinnspill om NTP fra KS Storbynettverk
KS Storbynettverk, som består av 8 bykommuner og KS, har gitt innspill til stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036. Her kan du lese innspillene i sin helhet.
-
Opptak fra webinar om Nasjonal transportplan 2025-2036
Her kan du se opptak fra webinaret om Nasjonal transportplan (NTP). I samarbeid med Samferdselsdepartementet har KS sett nærmere på hva stortingsmeldingen betyr for kommunesektoren.
-
Hverdagsveiene blir nok en gang nedprioritert
- Vi er skuffet over regjeringen som sier de vil ta vare på det vi har, men som likevel ikke satser på fylkesveiene i ny Nasjonal transportplan (NTP), sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
-
KS Landsting: Nasjonal transportplan må være for hele landet
KS Landsting mener at Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 må omfatte transportutfordringer over hele landet, ikke kun statens ansvarsområder. Hvis det skal være en reell nasjonal plan, må den ta på alvor fylkeskommunenes utfordringer med fylkesvei.
-
KS Landsting: Styrk kommunesektorens økonomiske og politiske handlingsrom
Nasjonale myndigheter må gi kommunesektoren politisk og økonomisk handlingsrom til være effektiv og nyskapende i tjenestetilbudet til innbyggerne.
-
Energispørsmål til besvær i møtet med OED
Både olje- og energiminister Terje Aasland og styreleder Gunn Marit Helgesen er svært bekymret over kraftsituasjonen i Norge fremover. Dette handler ikke minst om hvordan sikre tilstrekkelig kapasitet for å dekke samfunnets behov og det grønne skiftet.
-
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveg øker
I årets bilaterale konsultasjonsmøte med samferdselsministeren var det spesielt vedlikehold av fylkesvegnettet som ble diskutert. Andre temaer var krav om utslippsfrie ferger og hurtigbåter og utvidelse av ordningen med byvekstavtaler.
-
Byvekstavtalen for Tromsø er signert
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og statssekretær Sigrun Wiggen Prestbakkmo (KDD) har signert byvekstavtalen for Tromsø sammen med fylkesrådsleder i Troms, Tarjei Jensen Bech, og ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen.
-
Budsjetthøring i transport- og kommunikasjonskomitéen
Regjeringen foreslår å bevilge snaue 10 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveinettet. Ikke en krone bevilges til en ekstra satsing på et nedslitt fylkesveinett. Er denne forskjellsbehandlingen i samsvar med "å ta vare på det vi har"?
-
Press på kommunale tjenester gir stram kommuneøkonomi
– Selv om veksten i kommunesektorens frie inntekter dekker beregnede økte kostnader til tjenestene i 2024, vil presset på kommunale tjenester gi svært krevende budsjettprosesser i kommunene, sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
-
Høringssvar om krav til nullutslipp fra ferger og hurtigbåter
KS støtter fullt opp om målet om å redusere klimagassutslippene fra ferger og hurtigbåter. Å realisere et mål gjennom krav i forskrift forutsetter statlig plikt til fullfinansiering.
-
Ber om bedre regler for omklassifisering av vei
Av og til oppstår det et behov for å omklassifisere riksvei til fylkesvei. Fylkeskommunekollegiet og Samferdselssjefkollegiet mener disse sakene i dag representerer en økonomisk risiko som fylkeskommunene ikke ønsker å ta.
-
Landsstyrets uttalelse om RNB og kommuneproposisjonen
KS' landsstyre mener i sin uttalelse at det er et stort omstillingsbehov i kommunesektoren på tross av rammene i revidert nasjonalbudsjett (RNB) 2923 og kommuneproposisjonen 2024.
-
Mer kraft til Nord-Norge
Felles fylkesmøte KS Nordland og KS Troms og Finnmark mener det er viktig å komme raskt i gang med økt kraftproduksjon i Nord-Norge.
-
Samspeleffektar i lokal klima- og miljøpolitikk
Vindkraftanlegg bygd i myr, eller skogplanting på stader det opprinneleg ikkje høyrer heime, kan gi negative effektar for både klima, natur og klimatilpassing. Det gjeld sjølv om målet er å avgrense klimaendringar.
-
Husker veidirektøren på fylkesveiene?
- Vi er overrasket over at veidirektøren har sendt fra seg et dokument som beskriver en samlet norsk veisektor uten å redegjøre for at 90 prosent av veiene tilhører kommunesektoren.
-
NTP 2025-2036: Utredningsgrunnlag med stort hull
- Det er oppsiktsvekkende at Statens vegvesen ikke omtaler de store utfordringene for et nedslitt fylkesveinett i sin utredning, sier fylkesråd Siv Henriette Jacobsen og ordfører Jan Oddvar Skisland.