Les mer
-
Rammeverk for Led Skole
Et rammeverk trekker opp hovedlinjene for et program, det vil si at det gir noen føringer og anbefalinger for planlegging og gjennomføring. Det gjør at programmet kan skreddersys til lokale behov og være et sektorspesifikt supplement.
-
Om Led Skole
Mer enn 25 års internasjonal forskning viser at kompetente skoleledere fremmer elevers utvikling og læring. Det er følgelig en arbeidsgiveroppgave av høyeste rang å utvikle skoleledernes kompetanse gjennom egne læringsarenaer og særskilte arbeidsgiververk
-
Våre samarbeidspartnere
I de fleste tilfeller har skoleeier behov for noe bistand når man skal planlegge og iverksette et større endringsarbeid. KS har gjennom utviklingsarbeidet involvert en rekke fagmiljøer som har høy kompetanse innenfor skoleledelse og skoleutvikling.
-
Hvordan jobber IMTEC?
I denne fagartikkelen går IMTEC nærmere inn på hvordan de jobber med å utvikle et lærende profesjonsfelleskap på skoler.
-
MELLOM TO STOLER: Elevene vil tjene på bedre mellomledere
Hvordan får vi de beste mellomlederne i skolen? Kanskje kan noe av svaret være KS´ nyutviklede Led Skole - et verktøy for å utvikle og beholde gode ledere i skolen.
-
Bokanbefaling - Strategisk skoleledelse
I denne boken, skrevet av Jan Merok Paulsen, omtales ledelse av læring fra skoleeier til lærer og elev som en verdikjede. Boken handler om hvordan denne kjeden binder sammen ledelse både som enkeltstående handlinger og som en strukturert helhet.
-
Hva kan KS-Konsulent bidra med?
Formålet med all lederutvikling er å forbedre hver enkelt leders eget lederskap, og å forbedre felles ledelsesprosesser slik at målene om mer læring i klasserommet nås. KS-K er partner i KS sin satsning for å utvikle gode lederteam i opplæringssektoren.
-
Mellomlederrapporten
Mellomlederrapporten er kunnskapsgrunnlaget til Led Skole. Her finner du beskrivelser av hva som kjennetegner mellomlederrollen i skolen, og hva kompetansetiltak bør inneholde hvordan de bør utformes for å få mest effekt.
-
IMTEC - hva kan de bidra med?
IMTEC er en konsulentselskap som utvikler lærende ledere som bygger profesjonelle læringsfellesskap. Her ser du hvilke tjenester og kurs de kan tilby.
-
OECD - PISA og TALIS-undersøkelsene
OECD står bak undersøkelser som TALIS og PISA, i tillegg publiserer de policydokumenter som danner grunnlag også for norsk skolepolitikk.
-
Hva kan Lent bidra med?
Lent hjelper skolesjefer, rektorer, mellomledere og lærere til å drive kontinuerlig pedagogisk utviklingsarbeid i skolen gjennom opplæring eller veiledning innen følgende tema:
-
Hvordan lede involverende prosesser?
I denne artikkelen belyser Lent hvordan mellomledere kan innta rollen som prosessleder og legge til rette for involverende, lærende og samskapende prosesser i skolen.
-
Min lederrolle - hvilke påvirkningsmuligheter har jeg?
Hvordan påvirker ditt tankesett deg i utøvelsen av ditt lederskap? Hvilke muligheter gir lederrollen til å fremme tankesett som gir ansatte og elever ønske om å lære og utvikle seg, og som bidrar til motivasjon og selvregulering?
-
Lesson Study
Hvordan kan skoleledere bidra til at alle ansatte får veiledning og støtte i sitt arbeid med å skape gode læringsprosesser for elevene?
-
Gode møter - hvordan lage kvalitet på fellestiden
Hvordan kan møter bli viktige redskaper for deg som leder og dere som ledergruppe? Irritasjon over dårlige og ineffektive møter er utbredt og berettiget, men med litt planlegging og litt trening kan møter bli positive verktøy for å drive endring og skape
-
Trinn 2: Hvor vil vi?
Framtidsbilder er et verktøy i arbeid med å identifisere og utvikle nye løsninger.
-
Rambøll
I denne artikkelen presenterer stiftelsen og konsulentselskapet Rambøll hva de kan bidra med i samarbeid med kommuner som er med på Led Skole.
-
Samarbeid om digital kompetanse
Eksempler på digitalisering i skolen; programmering, spesialundervisning, digital kompetanse, effektiv undervisning
-
Ny overordnet del av læreplanen
Et felles grunnlag.
-
Økonomi og finansiering
Honorarer til innledere og prosessledere vil i de fleste tilfeller kunne dekkes av OU-midlene.