Les mer
-
Lokaldemokratiets ansvar for barn og unges oppvekst
Oppvekst foregår i et veikryss. Her møtes så godt som alle kommunens politikk- og tjenesteområder. Det krever samarbeid mellom mange aktører, som er samlet i ABSOLUTT. Se opptak av webinar om prosjektet og NTNUs nye rapport.
-
Samskapt læring på tvers av ulike aktører, roller og profesjoner
Mange kommuner deltar nå i utviklingsprogrammet ABSOLUTT (Ansvar for Barnehage, Skole og Oppvekst: Læring, Utvikling, Trivsel og Tilhørighet). Bredt sammensatte grupper drøfter bl.a felles ansvar for at ny praksis utvikles i tråd med nytt læreplanverk.
-
Film om ABSOLUTT programmet
Se film om ABSOLUTT programmet her.
-
Innovasjon, profesjonsutvikling og medarbeiderskap
Arbeidslivet er i stadig omstilling, og det stilles krav til kompetanse, fleksibilitet og evne til å løse oppgaver på nye måter.
-
Varige forbedringer
For å sikre at utviklingsarbeidet skaper varig verdi for kommunen og fylkeskommunen kreves det at arbeidet forankres både politisk og administrativt.
-
Utviklingsprosessen – Hvordan kommer vi dit vi vil?
På bakgrunn av kunnskapsgrunnlaget og fremtidsbildene som er utviklet, er neste fase i programmet å jobbe med iverksettelse.
-
Dialog og samskaping – et mangfold av aktører
Framtida skapes gjennom nye former for dialoger både internt i egen organisasjon og med eksterne samarbeidspartnere. En slik dialog vil gi flere perspektiver og muligheter for nye handlinger.
-
Fag- og profesjonsfellesskap er viktig for endrings- og utviklingsarbeid
I dialogen med de ulike aktørene er medarbeiderne en viktig stemme, både med sin profesjonskunnskap, sin erfaring og sin nærhet til barn og unge i kommunen.
-
Framtidsbilder – Hvor vil vi?
Framtidsbilder er et verktøy i arbeidet med å identifisere og utvikle nye løsninger eller tjenester.
-
Global kontekst
Gjennom globaliseringen har det vokst fram en internasjonal forskning og et kunnskapsgrunnlag om barnehager og skoler som er felles i store deler av verden. Hvordan tar vi et aktivt standpunkt til dette kunnskapsgrunnlaget?
-
Nasjonal oppvekst- og utdanningspolitikk
Kommunene utøver sitt ansvar for barnehager og skoler innenfor nasjonalt vedtatte rammer og lover. Partenes avtaleverk og fellessatsinger gir også retning for kommunene. Hvilken kunnskap om nasjonal politikk har lokalpolitikeren behov for?
-
Det lokale kunnskapsgrunnlaget, styrker og svakheter
Den lokale kunnskapen som kommunene og fylkeskommunene får gjennom sitt kvalitetsarbeid, utgjør det viktigste grunnlaget for å få et godt bilde av tilstanden i egen kommune.
-
Kunnskapsgrunnlag og kvalitet - Hvor er vi?
For at lokale og regionale folkevalgte skal kunne utøve sitt ansvar for barnehage og skole på en god måte, må de ha kunnskap om styrker og svakheter ved sine tjenester. Det lokale kunnskapsgrunnlaget må sees i lys av nasjonal og internasjonal kontekst.
-
Et utviklingsperspektiv innebærer aktiv deltakelse
Det er viktig med god forberedelse i egen kommune eller fylkeskommune, samt forankring og forpliktelse.
-
Metode og arbeidsformer
ABSOLUTT - programmet bygger på metodikken som er utviklet i KS skoleeierprogram og består av regionale samlinger og hjemmearbeid i egen kommune/ fylkeskommune.
-
Programmets målgruppe
Programmet retter seg mot folkevalgte og administrative ledere, og det forutsettes at begge grupper deltar.
-
Rammeverk for regionale program
Utviklingsprogrammet ABSOLUTT skal bidra til at folkevalgte, administrasjon og ulike aktører i lokalsamfunnet sammen utvikler kunnskap om handlingsrom, roller og ansvar for barn og unges utdanning og oppvekst.