Vi må sørge for å se de nye tiltakene i strategien i sammenheng med det vi allerede er i gang med.

Kristin Weidemann Wieland

Artikkkelen står på trykk i Media Planets kampanje Offentlig-privat samarbeid (innstikk til Aftenposten) og kan også leses her. Den er skrevet av Kristin Weidemann Wieland som er områdedirektør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS.

Samfunnet står overfor en rekke utfordringer. Viktigst for at den enkelte kommune og fylkeskommune kan møte utfordringene, er lokalt handlingsrom, økonomi og folk til å løse oppgavene. Samtidig kommer vi ikke unna behovet for å tenke nytt, og digitalisering og bruk av teknologi er ett av verktøyene vi må bruke enda bedre.

Det digitale og grønne skiftet

Regjeringen er tydelige på at KS er deres samarbeidspartner i digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor. Det er nemlig i kommunene og fylkeskommunene størstedelen av de offentlige tjenestene leveres. Det er her, og i landets mange private virksomheter, den nasjonale digitaliseringsstrategien skal omsettes i praktisk handling og bidra til både det digitale og grønne skiftet – samtidig.

Strategien skal sørge for å styrke gjennomføringskraften i arbeidet.  I praksis handler det om å lykkes både i felles utviklingsarbeid, gode samspill med leverandørmarkedet og i det lokale omstillingsarbeidet. For eksempel ved å kunne ta ut gode effekter lokalt når nye løsninger tas i bruk. For eksempel ved å kunne ta ut gode effekter lokalt når nasjonale fellesløsninger tas i bruk.

Felles digitale løsninger

KS har sammen med medlemmene jobbet med dette over tid. Dette handler om å ivareta kommunenes behov overfor staten og mer samordnet overfor leverandørmarkedet. Og om å «samle laget» både i regionale digitaliseringsnettverk og på nasjonale samarbeidsarenaer slik at vi i større grad løser behov i felleskap og lærer av hverandre. KS etablerte også i fjor selskapet KS Digital for å kunne tilby flere fellesløsninger, men også styrke samspillsrollen med markedet.

Men det svarer ikke på alt. Tidligere i år fikk KS utarbeidet en rapport om utfordringene rundt digitalisering i kommunal sektor. Kompetanse og kapasitet for endring ble pekt på som særlig utfordrende. En av nøklene for å bli bedre er enda mer samarbeid, En viktig forventning til KS er å bidra til å tydeliggjøre aktørbildet for digitalisering og hvem som skal gjøre hva nasjonalt og regionalt – og hva den enkelte kommune fortsatt må ivareta selv.

Enda bedre tjenester

Selv om vi har fått en ny digitaliseringsstrategi, begynner vi ikke med blanke ark. Vi må sørge for å se de nye tiltakene i strategien i sammenheng med det vi allerede er i gang med. KS vil derfor lage en plan for arbeidet, med konkrete tiltak som både skal sikre synergier og hindre at oppgaver faller mellom stoler.

Planen skal gjøre det enklere for kommuner og fylkeskommuner å prioritere eget arbeid. Med riktige prioriteringer, gode tiltak for å øke kapasiteten for digital omstilling og godt samarbeid med leverandører og statlige virksomheter, skal digitaliseringsarbeidet bidra til å frigjøre ressurser, forenkle og effektivisere tjenesteleveranser, og gi innbyggere, næringsliv og organisasjonslivet enda bedre tjenester.