Publisert: 27.04.2020
Om skolenes fjernundervisning under koronakrisen (udir.no)
Lærere, skoleledere og andre i skolesektoren har lagt bak seg en historisk omlegging av skolehverdagen. Lærere og elever har tilegnet seg kunnskap og tatt i bruk nye digitale verktøy på få dager. Skoleeiere har lagt til rette infrastruktur for fjernundervisning. Forlag, edtech-bransjen og andre har bidratt til den nasjonale dugnaden med å tilgjengeliggjøre læremidler og andre ressurser gratis da skolene brått måtte starte med fjernundervisning. NDLA har også betydelig økt trafikk på sine sider, og mye av denne økningen kommer fra grunnskolen.
Utdanningsdirektoratet har signalisert at med de nye midlertidige forskriftene vil de fremover være tydeligere på at det i fjernundervisningen forventes mer enn oppgave- og leksepreget aktivitet. De forventer at det fremover skjer undervisning med dialog og samarbeid mellom lærer og elever, og mellom elevene. Det skal også være aktiviteter som bidrar til å opprettholde klassemiljøet innenfor de rammene digital undervisning gir. Dette vil bli krevende å gjennomføre med mindre man har løsninger for å kommunisere digitalt med og mellom elevene.
Mange skoler har benyttet seg av mulighetene og prøver ut nye samarbeidsløsninger, læremidler og andre læringsressurser i undervisningen sin. Denne erfaringen vil kunne bidra til å gi bedre og mer tilpasset opplæring når situasjonen normaliserer seg. Etter hvert må både skolesektoren og de som lager læringsressurser tilpasse seg en ny hverdag. Vi planlegger for at skolehverdagen gradvis blir normalisert, vi tar høyde for fortsatt delvis fjernundervisning, men vi må også være forberedt på en mulig ny stenging av skolebygg dersom smittespredningen forverres.