Publisert: 14.03.2025
KS er bekymret for konsekvensene for kommuner og lokalsamfunn hvis posttjenestene nedbygges, som Postutvalgets rapport foreslår. KS mener at dette ikke er tilstrekkelig utredet, særlig med tanke på sikkerhet og beredskap og det kommunale tjenestetilbudet. KS ønsker også at «På dørtersketjenesten» skal være en del av omstillingen til Posten, forutsatt at staten finansierer tjenesten som en del av Postens omstilling.
KS vurderer at konsekvensene for innbyggere, kommuner og lokalsamfunn ved at hovedregel er at post skal hentes ved hentepunkt ikke er tilstrekkelig vurdert. Forslaget er at de som trenger det, kan bestille en ukentlig levering via digital løsning eller lignende. Så mange som 600.000 innbyggere vurderes i dag som så lite digitale at de har store utfordringer med digitale løsninger. Mange innbyggere mottar bistand og hjelp fra kommunen i hverdagen. KS vurderer at konsekvensene av forslaget for innbygger, kommuner og lokalsamfunn slik det ligger fra utvalget – uten at en tjeneste som «På dørterskelen» inngår som del av omstillingen, ikke er tilstrekkelig konsekvensvurdert og ber om at dette utredes nærmere. KS er særlig bekymret for konsekvensene for lokal sikkerhet og beredskap, men også eventuelle konsekvenser for kommunale tjenester der innbyggere selv ikke kan benytte seg av hentepunkt-tjenesten.
KS er glad for at utvalget anerkjenner de positive effektene av «På dørterskelen». At utvalget er positive til et slikt tilbud på kommersielt grunnlag, ser vi som en ytterligere anerkjennelse av tjenesten. KS stiller imidlertid spørsmålstegn ved realismen i at kommersielle aktører vil kunne tilby tjenesten i hele landet, da det i distriktskommuner ikke vil være et kommersielt grunnlag for dette. I tillegg vil det være tid- og ressurskrevende og lite realistisk at 357 kommuner skal inngå avtaler med diverse kommersielle aktører om kjøp av tjenesten. Dette vil kunne bli en betydelig dyrere tjeneste enn den Posten kan levere. Posten har en unik infrastruktur og høy tillit i befolkningen, og vil etter vår vurdering være i en særklasse til å levere en slik tjeneste ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. «På dørterskelen», slik Posten Bring AS leverer tjenesten, er en helhetlig løsning. Andre aktører vil ikke i samme grad kunne levere en kvalitetssikret informasjonskanal, evne å skalere den nasjonalt og gi et likeverdig tilbud.
KS ønsker også å kommentere på utvalgets fremstilling av «På dørterskelen» i rapportens kapittel 8.4. Kapittelet inneholder, slik vi ser det, noen feil og svake resonnementer. KS ønsker derfor å klargjøre noen av disse, slik at videre beslutninger om tjenesten tas på et riktig kunnskapsgrunnlag.
Videre er KS bekymret for konsekvensene av den irreversible nedbyggingen av infrastrukturen som forslaget innebærer for innbyggere og kommuner, spesielt med tanke på sikkerhet og beredskap og en potensiell merbelastning på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Forestillingen om å kunne opp og nedjustere kapasiteten basert på skiftende behov for levering i postkasse, virker etter vår vurdering noe optimistisk – særlig i distriktene. Selv om kommunene eller fylkeskommunene ikke eier den kritiske infrastrukturen, som Postens distribusjonsnett utgjør, vil de bli rammet av konsekvensene av en eventuell nedbygging eller avvikling av nettet.
Les hele høringssvaret (pdf)
Sammendrag KS FoU 244001: Følgeevaluering av tjenesten «På dørterskelen» - om å skape velferd på nye måter (pdf)
Sluttrapport KS FoU 244001: Følgeevaluering av tjenesten «På dørterskelen» - om å skape velferd på nye måter (pdf)