Publisert: 19.02.2025
Nedenfor er høringssvar fra KS om betalingsutvalgets utredning gjengitt i sin helhet.
Vi viser til Finansdepartementets høringsbrev av 18. november 2024 hvor de sender på høring NOU 2024: 21 Trygge og enkle betalinger for alle.
NOU 2024: 21 er Betalingsutvalgets utredning, levert 15. november 2024, av hvordan trygge og enkle betalinger for alle kan sikres fremover. Betalingsutvalget ble oppnevnt av Finansdepartementet i mai 2023.
Høringsfristen er satt til 21. februar 2025.
Forslaget
Betalingsutvalget har i NOU 2024: 21 identifisert noen forbedringsområder ved dagens betalingssystem. Utredningen fokuserer på aspekter knyttet til:
- Finansiell ekskludering/digitalt utenforskap
- Beredskap
- Personvern
Det er først og fremst de utfordringene som utvalget tar opp rundt finansiell ekskludering og digitalt utenforskap som vi oppfatter det viktig for kommunal sektor å gi kommentar til. NOU-en inneholder mange gode betraktninger og fornuftige anbefalinger på dette området. Utvalgets anbefalinger fremstår ellers ikke å skulle få konsekvenser for kommunene eller fylkeskommunene, jfr. NOU 2024: 21 kap. 12. KS inngir derfor høringssvar med kommentarer kun til enkeltdeler av utredningen og har ikke gått inn i NOU-en utover dette.
KS' anbefaling
KS er enig i visjonen om å sikre et betalingssystem med høy grad av inkludering, sikkerhet og ivaretakelse av grunnleggende rettigheter. Det er bra at utvalget løfter frem utfordringer knyttet til finansiell ekskludering og digitalt utenforskap. KS støtter at det gjøres tiltak for å forbedre situasjonen.
Vi utdyper våre enkelte anbefalinger og begrunnelser nedenfor, men oppsummerer de mest sentrale her:
- KS er enig i at arbeidet med å etablere en offentlig eID på ‘høyt’ sikkerhetsnivå bør prioriteres.
- KS støtter en prioritering av arbeidet med å oppdatere og tydeliggjøre regelverket for universell utforming av IKT.
- KS støtter tiltak for ytterligere forbedring av fullmaktsløsninger og vergeordninger for å hjelpe personer som ikke selv kan håndtere betalinger og eID. Dette er viktig både for personene selv, deres nærmeste og helsepersonell i kommunene. Arbeid for å forbedre ulike fullmaktsløsninger bør ses i sammenheng og samordnes på tvers av fagsektorer og forvaltningsnivåer.
Vurdering
Som redegjort for av utvalget, faller mange utenfor digitale finansielle tjenester av ulike grunner. Kommunene har innbyggere som for eksempel ikke selv kan gjennomføre egne betalinger eller identifisere seg elektronisk. Det siste gir ringvirkninger langt utenfor finanssektoren da BankID er den primære eID i bruk i dag. Det pågår allerede et utstrakt arbeid i kommunene for å sikre veiledningstilbud til innbyggerne, blant annet gjennom ‘Digihjelpen’, med veiledning til personer med lav digital kompetanse. Det er i tillegg behov for flere tiltak for å sikre at færrest mulig faller utenfor digitale løsninger. KS støtter utvalgets anbefalinger på dette området.
Offentlig eID
KS er enig i at arbeidet med å etablere en offentlig eID på ‘høyt’ sikkerhetsnivå bør prioriteres. Det er viktig å sikre at flest mulig får tilgang til digitale betalingstjenester. En offentlig eID på ‘høyt’ sikkerhetsnivå kan bli et godt alternativ for de som ikke ellers har tilgang til eID på ‘høyt’ sikkerhetsnivå, for eksempel personer uten norsk fødselsnummer eller D-nummer.
Utvalget peker på utfordringen med at bankene både står ansvarlige for hvem som kan få tilgang til BankID og kan også trekke den tilbake. Flere tjenester, blant annet Vipps, forutsetter i dag tilgang til BankID. Dette understreker behovet for et offentlig alternativ. Derfor er det viktig å prioritere arbeidet med å etablere en offentlig eID på ‘høyt’ sikkerhetsnivå.
Universell utforming
KS er enig i at arbeidet med å oppdatere og tydeliggjøre regelverket for universell utforming av IKT bør prioriteres høyt. At regelverket oppdateres og tydeliggjøres er viktig for gjennomføringen i praksis og for at de som utvikler tjenester skal kunne forstå kravene og implementere dem i løsningene sine.
Tydelige og klare krav og veiledninger vil også hjelpe kommuner og fylkeskommuner når de anskaffer tjenester slik at disse ivaretar universell utforming på en god måte. God universell utforming er viktig for å redusere digitalt utenforskap.
Fullmaktsløsninger
KS støtter tiltak for ytterligere forbedring av fullmaktsløsninger og vergeordninger for å hjelpe personer som ikke selv kan håndtere betalinger eller identifisere seg digitalt. Det er viktig å legge til rette for at personer med slike behov kan få hjelp på en ryddig måte. Velfungerende fullmaktsløsninger er viktige både for personene selv, for deres nærmeste og for helsepersonell i kommunene som tar vare på dem.
Derfor er det positivt å undersøke muligheter for å forbedre fremtidsfullmakt og informasjonen rundt ordningen. KS er også enig i utvalgets betraktning om at en fullmaktsløsning for BankID kunne bidratt til å gjøre det enklere for pårørende å bistå sine nærmeste. Dette er i tråd med tiltak nr. 6 (s. 27) i Nasjonal strategi for eID i offentig sektor om å utrede muligheter for etablering av sikre og brukervennlige digitale fullmaktsløsninger som muliggjør tilgang til offentlige tjenester på vegne av en annen bruker.
I tilfeller der det formelle ikke er på plass, kan både pårørende og helsepersonell komme i vanskelige situasjoner i mangel på gode og enkle alternativer for å hjelpe personer som ikke selv kan gjennomføre betalinger eller identifisere seg digitalt. Det er ingen tvil om at dette er et utstrakt behov. Som utvalget også peker på, fant Forbrukerrådet i 2022 (s. 8) at hele 43 % av befolkningen hjelper sine nærstående med å bestille og/eller betale for tjenester.
Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor fra 2023 (s. 25) oppsummerer blant annet at:
‘Mangel på digitale fullmaktsløsninger gjør at pårørende eller verger for eldre, hjelpetrengende og ikke-digitale brukere opplever store utfordringer med hensyn til å ivareta vergehavers eller den hjelpetrengendes interesser ‘.
Bedre og mer brukervennlige fullmaktsløsninger vil gjøre det enklere å få og gi hjelp til betaling, men også andre digitale tjenester der BankID er i bruk og samtidig sikre at ordningene fungerer hensiktsmessig. At det finnes ryddige og enkle løsninger er også viktig for å unngå utlån av påloggings-ID for å redusere risiko for svindel. Arbeidet for å forbedre ulike fullmaktsløsninger bør ses i sammenheng og samordnes.
Avslutning
KS takker for muligheten til å gi innspill til Betalingsutvalgets utredning. Vi er tilgjengelige ved eventuelle spørsmål.