Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Barn og unge

Grunnskole og SFO

Hvem er lærerne uten lærerutdanning

Rapporten fra NTNU Samfunnsforskning for KS gir en analyse av lærere uten formell lærerutdanning i Norge.

Foto: Shutterstock

Bilde Shutterstock 2019

Prosjektnummer:234062

Utførende miljø: NTNU Samfunnsforskning

Ferdigstilt: 2024

Rapporten viser at en betydelig andel har annen høyere utdanning, og ofte bakgrunn i fagområder de underviser i, men mangler pedagogisk grunnutdanning. Mange er yngre, midlertidig ansatt og underviser i fag som naturfag og språk der behovet for lærere er stort.

Rapporten peker på at disse lærerne kan tilføre verdifull kompetanse, men at mangelen på pedagogisk utdanning kan utfordre kvaliteten i undervisningen. For å støtte dem foreslås tiltak som lettere videreutdanningsløp og fleksible studieopplegg.

KONTAKT