Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Barn og unge

Grunnskole og SFO

Videregående opplæring

Rekruttering av lærere ved norske skoler

NTNU samfunnsforskning har på oppdrag for KS gjennomført en kartlegging av lærerrekruttering og rekrutteringsutfordringer i skolen. Undersøkelsen bygger på spørreundersøkelser sendt til landets skoler, samt caseundersøkelser i 10 ulike kommuner og fylkeskommuner.

Foto: Siv Dolmen

Bilde av lærer i klasserom

Prosjektnummer:214071

Utførende miljø: NTNU Samfunnsforskning

Ferdigstilt: 2023

Resultatene fra undersøkelsene viser at det ikke er store utfordringer med å rekruttere lærere for de fleste stillingene ved de fleste skolene i Norge. Likevel er det en del skoler og kommuner som synes det er mer utfordrende, særlig for spesifikke fag og trinn. Tilgangen på lærere er vanskeligst for grunnskolen, og særlig 1.- 4. trinn. Det er også utfordringer knyttet til å rekruttere lærere i fremmedspråk og praktisk-estetiske fag, samt på noen yrkesfag.

 

NTNU samfunnsforskning vurderer forskjellene i disse rekrutteringsutfordringene som sammenfallende med forskjeller i arbeidsmarkedet for øvrig. Det er høye søkertall i gjennomsnitt per lærerstilling, med høy andel søkere med lærerutdanning. Det er likevel tilfeller hvor utlysninger ikke fører fram til ansettelser. Dette er særlig i skoler utenfor tettsted eller kommunesentrum, skoler som er langt unna kollektivtilbud, og skoler som etterspør spesiell kompetanse. For faste stillinger fører utlysningene i de aller fleste tilfellene til en ansettelse, men det varierer mellom skoler, kommuner og regioner i hvor mange søkere man har å velge i og kvalifikasjonene til søkerne. Det er særlig i den nordlige delen av landet at utfordringene er størst.

KONTAKT