Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01NTNU samfunnsforskning har på oppdrag for KS gjennomført en kartlegging av lærerrekruttering og rekrutteringsutfordringer i skolen. Undersøkelsen bygger på spørreundersøkelser sendt til landets skoler, samt caseundersøkelser i 10 ulike kommuner og fylkeskommuner.
Dokumenter
Resultatene fra undersøkelsene viser at det ikke er store utfordringer med å rekruttere lærere for de fleste stillingene ved de fleste skolene i Norge. Likevel er det en del skoler og kommuner som synes det er mer utfordrende, særlig for spesifikke fag og trinn. Tilgangen på lærere er vanskeligst for grunnskolen, og særlig 1.- 4. trinn. Det er også utfordringer knyttet til å rekruttere lærere i fremmedspråk og praktisk-estetiske fag, samt på noen yrkesfag.
NTNU samfunnsforskning vurderer forskjellene i disse rekrutteringsutfordringene som sammenfallende med forskjeller i arbeidsmarkedet for øvrig. Det er høye søkertall i gjennomsnitt per lærerstilling, med høy andel søkere med lærerutdanning. Det er likevel tilfeller hvor utlysninger ikke fører fram til ansettelser. Dette er særlig i skoler utenfor tettsted eller kommunesentrum, skoler som er langt unna kollektivtilbud, og skoler som etterspør spesiell kompetanse. For faste stillinger fører utlysningene i de aller fleste tilfellene til en ansettelse, men det varierer mellom skoler, kommuner og regioner i hvor mange søkere man har å velge i og kvalifikasjonene til søkerne. Det er særlig i den nordlige delen av landet at utfordringene er størst.