
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Samferdsel
Storbyrettet forskning
Undersøkelsen er gjennomført av forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI), på vegne av Program for Storbyrettet Forskning. Rapporten har undersøkt om og i hvilken grad fortetting i knutepunkter bidrar til redusert biltrafikk og klimagassutslipp, samt hvordan effektene varierer med funksjoner, funksjonsblanding og andre egenskaper ved knutepunktene.
Foto: Mostphotos 2020
Resultatene viser at arbeidsplasser og boliger lokalisert i knutepunkter genererer mindre biltrafikk per bosatt og per ansatt sammenlignet med områder utenfor knutepunktene, sentrum og indre by. De trafikkreduserende effektene er betydelig høyere i sentrum enn i knutepunktene utenfor sentrum. Dette indikerer at byer som ønsker å minimere trafikkmengder og utslipp bør prioritere lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser i og nær sentrum, og dernest i knutepunkter utenfor sentrum. Effekten av å lokalisere boliger og arbeidsplasser i knutepunkter kan forbedres ved å redusere biltilgjengeligheten, bedre tilrettelegging for sykling, og gjøre knutepunktene mer gangvennlige og urbane.
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01