Til hovedinnhold

Barn og unge

Kompetanse og rekruttering

Skole og oppvekst

Videregående opplæring

Utvikling av gode yrkesfaglærere

Prosjektet har kartlagt nøkkelferdigheter en yrkesfaglærer i den videregående skolen må ha for å gi god undervisning, og beskrive hva skoleeier kan gjøre for å utvikle og styrke yrkesfaglærerne.
Foto: Colourbox.com

Prosjektnummer:164017

Utførende miljø: Forskningsstiftelsen Fafo

Ferdigstilt: 2017

  • Kompetanseutviklingstiltak for lærere i videregående skole i stor grad er utformet på fellesfaglærerens premisser. Rapporten viser at det er enighet mellom skoleeiere, rektorer, lærere, opplæringskontor og elever om hva som kjennetegner en god yrkesfaglærer. Det er avgjørende å ha faglig tyngde, evne til å formidle og begeistre, samt gode relasjoner både med elever og kollegaer. I tillegg må yrkesfaglæreren kontinuerlig utvikle gode relasjoner til arbeidslivet. Dette er sentralt og direkte relatert til elvenes mulighet for å skaffe seg læreplass.

  • Rapporten viser større forskjeller i vurderingen av hvilken type kompetanse yrkesfaglæreren har mest behov for å styrke. Yrkesfaglærerne selv etterspør kompetanseutvikling knyttet til endringer i arbeidslivet og behov for faglig oppdatering. Det er særlig den teknologiske utviklingen som påvirker dette behovet. Rektorene etterspør formell pedagogisk kompetanse.

  • Yrkesfaglærere har stort behov for kompetanseheving, men har mindre tilgang på både poenggivende og ikke-poenggivende opplæring enn kolleger som underviser i fellesfag (studiespesialisering)

  • Valg av læringsform: Både lærere, rektorer og skoleeiere gir uttrykk for at de er positive til kompetanseutvikling gjennom hospitering, men hospiteringsopplegg viser seg i praksis vanskelig å gjennomføre. 

KONTAKT