Prosjektet har kartlagt nøkkelferdigheter en yrkesfaglærer i den videregående skolen må ha for å gi god undervisning, og beskrive hva skoleeier kan gjøre for å utvikle og styrke yrkesfaglærerne.
Kompetanseutviklingstiltak for lærere i videregående skole i stor grad er utformet på fellesfaglærerens premisser. Rapporten viser at det er enighet mellom skoleeiere, rektorer, lærere, opplæringskontor og elever om hva som kjennetegner en god yrkesfaglærer. Det er avgjørende å ha faglig tyngde, evne til å formidle og begeistre, samt gode relasjoner både med elever og kollegaer. I tillegg må yrkesfaglæreren kontinuerlig utvikle gode relasjoner til arbeidslivet. Dette er sentralt og direkte relatert til elvenes mulighet for å skaffe seg læreplass.
Rapporten viser større forskjeller i vurderingen av hvilken type kompetanse yrkesfaglæreren har mest behov for å styrke. Yrkesfaglærerne selv etterspør kompetanseutvikling knyttet til endringer i arbeidslivet og behov for faglig oppdatering. Det er særlig den teknologiske utviklingen som påvirker dette behovet. Rektorene etterspør formell pedagogisk kompetanse.
Yrkesfaglærere har stort behov for kompetanseheving, men har mindre tilgang på både poenggivende og ikke-poenggivende opplæring enn kolleger som underviser i fellesfag (studiespesialisering)
Valg av læringsform: Både lærere, rektorer og skoleeiere gir uttrykk for at de er positive til kompetanseutvikling gjennom hospitering, men hospiteringsopplegg viser seg i praksis vanskelig å gjennomføre.