
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Infrastruktur
Samferdsel
Storbyrettet forskning
Formålet med dette prosjektet har vært å kartlegge og vurdere statens ansvarsområder knyttet til oppfølging av statlige planretningslinjer for bolig-, areal- og transportplanlegging (SPR-BATP). Målet med SPR-BATP er å sikre at transportveksten i storbyene tas gjennom kollektivtransport, sykkel og gange, i tråd med klimaforlikets mål. Rapporten undersøker hvordan disse retningslinjene følges opp og deres reelle gjennomslagskraft. Prosjektet, initiert av de fem storbykommunene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, og finansiert av KS’ Program for storbyrettet forskning, gir et kunnskapsgrunnlag for forhandlingene om byutviklingsavtaler mellom staten og storbyområdene.
Foto: Shutterstock/Kevin George
Rapporten fokuserer på tre hoveddimensjoner: statens rolle i arealpolitisk forvaltning, hvordan statlig aktivitet påvirker transportgenerering og arealbruk, og andre statlige aktiviteter som kan påvirke bærekraftig byutvikling. Kartleggingen omfatter lokalisering av statlig virksomhet i byene, eksempler på god og dårlig lokalisering, og en gjennomgang av plansystemet og SPR-BATP i styringsdokumenter. Resultatene viser at statlige lokaliseringsvalg ofte ikke er i tråd med målet om transportminimering, noe som hindrer bærekraftig byutvikling. Det er også en manglende konsistens i statens planpraksis, som svekker oppnåelsen av SPR-BATP-målene.
Anbefalingene inkluderer at kommunene utnytter handlingsrommet i byutviklingsavtalene og at staten tar en mer aktiv rolle i byutviklingen. Prosjektet foreslår også lovendringer for å styrke den juridiske forankringen av regionale planer og byutviklingsavtaler, samt at hensynene ved statlig lokalisering innarbeides i plan- og bygningsloven.
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01