Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Skole og oppvekst

Utvikling av mellomledere i grunnskole og videregående skole

Prosjektet har kartlagt mellomlederes rolle i skoleutvikling og innovasjon, og undersøkt hvilke forutsetninger som må være til stede for å utøve god ledelse på mellomledernivå i grunnskole og videregående skole. Kunnskapsgrunnlaget er brukt i utvikling av et opplæringsprogram.
Foto: Visuelle notater

Prosjektnummer:154031

Utførende miljø: Rambøll Management Consulting

Ferdigstilt: 2016

  • Mellomlederne i skolen har i all hovedsak en pedagogisk utdannelse, som oftest med videreutdanning innen ledelse. De har vært lenge i skolen, men har typisk 3 års erfaring som leder.
  • Det er i gjennomsnitt 2,2 mellomledere per skole i grunnskolen og 6,6 mellomledere per skole i videregående.
  • Mellomledere i skolen har mange ansvarsområder og oppgaver. De vanligste er å være faglig sparringspartner for og yte praktisk bistand til lærere og/ eller assistenter.
  • Mellomlederne gjør "litt av alt", dvs. at det er få "spesialiserte" mellomledere.   
  • Mellomlederne har stor merverdi i skolen og både rektorer og mellomledere mener mellomledernes primære oppgave er knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid.
  • 1/3 av rektorene har planer om å bruke mellomlederne annerledes i fremtiden.
  • Mellomlederne og rektorene oppfatter mellomlederne som endringsorienterte og at de legger til rette for samarbeid og utvikling.
  • Mellomlederne opplever å ha tilstrekkelig kompetanse til å utføre jobben sin. De opplever likevel et behov for mer kunnskap innen lover- og avtaleverk og kunnskap om personalledelse.

 

KONTAKT