Utvikling av mellomledere i grunnskole og videregående skole
Prosjektet har kartlagt mellomlederes rolle i skoleutvikling og innovasjon, og undersøkt hvilke forutsetninger som må være til stede for å utøve god ledelse på mellomledernivå i grunnskole og videregående skole. Kunnskapsgrunnlaget er brukt i utvikling av et opplæringsprogram.
Mellomlederne i skolen har i all hovedsak en pedagogisk utdannelse, som oftest med videreutdanning innen ledelse. De har vært lenge i skolen, men har typisk 3 års erfaring som leder.
Det er i gjennomsnitt 2,2 mellomledere per skole i grunnskolen og 6,6 mellomledere per skole i videregående.
Mellomledere i skolen har mange ansvarsområder og oppgaver. De vanligste er å være faglig sparringspartner for og yte praktisk bistand til lærere og/ eller assistenter.
Mellomlederne gjør "litt av alt", dvs. at det er få "spesialiserte" mellomledere.
Mellomlederne har stor merverdi i skolen og både rektorer og mellomledere mener mellomledernes primære oppgave er knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid.
1/3 av rektorene har planer om å bruke mellomlederne annerledes i fremtiden.
Mellomlederne og rektorene oppfatter mellomlederne som endringsorienterte og at de legger til rette for samarbeid og utvikling.
Mellomlederne opplever å ha tilstrekkelig kompetanse til å utføre jobben sin. De opplever likevel et behov for mer kunnskap innen lover- og avtaleverk og kunnskap om personalledelse.