
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Barn og unge
Grunnskole og SFO
Skole og oppvekst
Storbyrettet forskning
Videregående opplæring
SØF har gjort en sammenlignende analyse av organisering og finansiering av spesialundervisning i de fire storbyene. Prosjektet ser på faktorer som kommunene selv kan gjøre noe med gjennom politiske målsettninger, måten politikken implementeres på og finansieringssystemene.
SØF har gjort en sammenlignende analyse av organisering og finansiering av spesialundervisning i de fire storbyene. Prosjektet ser på faktorer som kommunene selv kan gjøre noe med gjennom politiske målsettninger, måten politikken implementeres på og finansieringssystemene. Bruken av spesialundervisning har økt på landsbasis siden 2006. hvilke muligheter har skoleeier til å påvirke omfanget av spsialundervisning? Byene har hatt noe ulik utvikling spesielt etter 2010. Alle byene har målsetning om å styrke ordinær undervisning for å redusere ressursbruk til spesialundervisning. Andel elever med spesialundervisning varierer mellom byene, men betyr lite for ressursbruken. Andel enkeltvedtak redusert siste årene. Byenes finansieringsmodell har klare likhetstrekk, men leevekårsjustering av skolene og midler til elevene med omfattende behov er ulike. Prosjektet viser blant annet at det varierer betydelig når i løpet kommunen setter inn spesialundervisning, at bruken av spesialpedagogiske team er utbredt, rammefinansieringen av skolene har økt over tid, resultert i mer innovativ ordinær undervisning og færre elever i spesialundervisning, PPT er i en forventningsklemme mellom nasjonale myndigheter og skoleeierne, samtidig som sakkyndige vurderinger i betydelig grad bygger på 2hånds informasjon, mange skoler arbeider mer systematisk enn tidligere innenfor ordinær undervsisning, PPT bidrar til dette, men potensialet for bruk i ordinær undervisning er antagelig større, Skoleeiernes målsetninger er ulike, i STavanger gjennomføres målsetning om tidlig innsats ved af flere får spesundervisning tidlig, mens i andre byer styrker man i større grad ordinær undervisning, ledelse og levekår påvirker elevenes prestasjoner
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01