Til hovedinnhold

Digitalisering

Helse og omsorg

Klima og miljø

Forenkling av rapporterings-, dokumentasjons- og rutinekrav

Prosjektet skal identifisere konkrete rapporterings- dokumentasjons- og rutinekrav m.v innenfor den kommunale helse- og omsorgssektoren og fysisk planlegging/areal/miljø og foreslå hvilke som bør fjernes og/eller samordnes og forenkles.

Foto: Colourbox.com

Prosjektnummer:144034

Utførende miljø:

Ferdigstilt: 2015

​Undersøkelse identifiserer en rekke mulige forenklinger i rapporterings- og dokumentasjonskravene i to kommunale sektorer. Innenfor begge sektorene ligger det potensielle gevinster i å forenkle rapporteringskrav, forbedre veiledningen samt utnytte og samordne tekniske løsninger. Innen fysisk planlegging, areal og miljø er det mest å hente på å tilrettelegge for automatiske filuttrekk fra fagsystem og samordne dette med eksisterende registre. På den måten kan mye av KOSTRA-rapporteringen i sektoren på sikt avvikles. Det største forenklingspotensialet i helse- og omsorgssektoren handler om å stramme opp og kutte ut «nice to have»-spørsmål i eksisterende rapporteringsskjema og redusere mengden dokumentasjon ved tilsyn og klagebehandling.

Det er summen av kravene som oppleves som spesielt belastende. Statlige myndigheter bør derfor være kritiske til om det er behov for dagens rapportering og tenke seg om to ganger før de introduserer nye krav.

Isolert sett vil mange av forenklingsforslagene hver for seg bidra til reduserte rapporteringskostnader (økt nytte). Dette gjelder spesielt for utnyttelse av teknologiske rapporteringsløsninger. Hvis man ønsker å redusere den totale rapporterings- og dokumentasjonsbyrden innenfor de to sektorene må man gjøre store og helhetlige grep.

KONTAKT