Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Etikk

Dokumentasjons- og rapporteringskrav i skolesektoren

Prosjektet skal gi økt kunnskap om det samlede dokumentasjons- og rapporteringskravet i grunnopplæringen, og bidra til at skoleledere og lærere opplever en god balanse mellom krav til dokumentasjon/rapportering og mulighetene til å utnytte informasjonen til å forbedre egen ledelse, undervisning og skolen som organisasjon
Foto: Colourbox.com

Prosjektnummer:134039

Utførende miljø:

Ferdigstilt: 2014

Våre funn viser at skolelederne er mer bevisste overfor spørsmålene om dokumentasjon og rapportering enn lærerne, og de færreste av dem dokumenterer mer enn de blir pålagt. Samtidig opplever de at det stilles stadig nye og mer presise krav til planer, rutiner og når det skal fattes enkeltvedtak i skolen. Dette kan henge sammen med kravet til at kommuner og fylkeskommuner skal ha et forsvarlig system for de rettigheter og plikter som følger av opplæringsloven og forskrift, og at det kan være uklart hvor høye eller lave krav til dokumentasjon som er forsvarlig i dennesammenheng. Men det kan også henge sammen med en økende tendens til tilsyn og veiledning fra statlige myndigheter i grunnopplæringen.

Se rapport for komplett sammendrag.

KONTAKT