Til hovedinnhold

Storbyrettet forskning

Evaluering av introduksjonsprogrammene i storbyene

Bergen og KS vil gå i dialg med BLD og IMDI for å utvikle bedre indikatorer for introduksjonsprogrammet. Bergen setter ned arbeidsgruppe som følger opp funnene, og rapport er kunnskapsgrunnlag for videreutv av ordningen. Rapport bel lagt frem på bergeningsutvalgets vinterseminar 2015 med representanter fra stat og kommune og diskutert i KS sitt storbynettverk for ledere i flyktninge- og norskopplæring. Trondheim bruker resultater i utviklingsarbeid og OSlo har drøftet den i et nytt netverk for bydelene om introduksjonsordningen

Prosjektnummer:000001

Utførende miljø: ideas2evidence

Ferdigstilt: 2014

Prosjektet er gjennomført gjennom Program for Storbyrettet forskning. Evalueringen har undersøkt tre hovedtemaer. For det første har vi sett på organisering av introduksjonsprogrammene, herunder samhandling mellom intro-enhet, voksenopplæring, NAV. For det andre har vi sett på ressursbruken i introduksjonsprogrammene i storbyene, herunder strategier, prioriteringer og tiltaksbruk. Det siste hovedtemaet har vært resultatoppnåelsen i introduksjonsprogrammene, herunder hva som påvirker resultatoppnåelse. Siste kapittel oppsummerer våre hovedfunn og vurderinger.

KONTAKT