Til hovedinnhold

Helse og omsorg

Nav/sosiale tjenester

Friere brukervalg i hjemmetjenestene

Både den utvidete formen for friere brukervalg og den mer tradisjonelle møter en lang rekke utfordringer – både mht. økonomi, jus, sammenhengende tjenester, organisering, arbeidstakernes situasjon og rettigheter og mye mer. Samtidig er det et stort behov for videreutvikling av tjenestene på dette området. Kommunenes brukerundersøkelser og ulike undersøkelser sier en god del om utfordringene. Det er likevel behov for mer kunnskap, samt systematisering av eksisterende kunnskap, om hva brukerne selv ønsker skulle være annerledes og hva de ønsker økt innflytelse over. Men også om hva som er mulig, hva som hemmer og fremmer en slik utvikling som skissert foran og hvilke betingelser som må endres og/eller oppfylles. KS ønsker gjennom dette prosjektet en gjennomgang av dette og eksisterende erfaringer og en vurdering av hva som kan gjøres og hvilke konkrete tiltak som kan utvikles og prøves ut for å få til friere brukervalg – på denne bredere måten
Foto: Jon Anders Rennan

Prosjektnummer:124016

Utførende miljø: Fürst og Høverstad ANS

Ferdigstilt: 2013

Friere brukervalg kan gå ut på å gi brukerne mulighet til å velge: - Leverandøren av tjenesten - Hvem (hvilken person) som skal utføre tjenesten - Hva tjenesten skal inneholde - Hvordan og når tjenesten ytes. Brukere av hjemmetjenester er mest opptatt av kontinuitet og fleksibilitet i tjenesteytingen. Det betyr at de vektlegger kontakt med en fast/færrest mulig hjelpere som tilpasser seg brukerens behov og «dagsform». Prosjektet har drøftet muligheter for å ivareta disse ønskene. Brukerne er også positive til å kunne velge tjenesteleverandør, først og fremst fordi de da kan bytte leverandør, dersom de er misfornøyde. I Norge gir 8 prosent av kommunene brukerne av hjemmetjenester anledning til å velge mellom kommunens hjemmetjeneste og private leverandører. Dette er en betydelig lavere andel enn i Danmark og Sverige. Konkurransesituasjonen som etableres ved friere leverandørvalg, kan bidra til bedre kvalitet og service i hjemmetjenesten.

KONTAKT