Prosjektet skal gi kunnskap om omfang av samarbeid mellom kommunesektoren og universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren). Prosjektet skal særskilt undersøke nærmere samarbeid som gir økt relevans og kvalitet i UH-utdanninger i tråd med kommuner og fylkeskommuners kompetansebehov i dag og i framtida. Prosjektet skal fokusere på utdanning rettet mot velferdstjenestene, men også utdanning rettet mot oppvekst, grunnopplæringen og teknisk sektor. Prosjektet skal ha særlig oppmerksomhet på grunnutdanningene, men det er også interessesant å få fram eksempler innen etter- og videreutdanning.
Rambøll Management Consulting har i perioden juni 2012 – juni 2013 KS gjennomført FoU-prosjekt nr 124013 «Samarbeid mellom kommunesektoren og universitets- og høgskolesektoren for økt kvalitet og relevans i universitets- og høgskoleutdanning» på oppdrag for KS.
Undersøkelsen viser at til tross for en rekke politiske signaler om økt samarbeid mellom kommune- og UH-sektoren de siste årene, er det få direkte insentiver for samarbeid med kommunesektoren i gjeldende styring og finansieringsordning av UH-sektoren. Det samarbeides likevel relativt mye mellom kommune- og UH-sektoren innen helse- og sosialutdanningene og lærerutdanningene, men lite innen teknisk sektor.
Praksissamarbeid og samarbeid om etter- og videreutdanning er de mest utbredte samarbeidsformene. Samarbeid om desentraliserte utdanninger finansiert av UH-sektoren og FoU-prosjekter finnes i mer begrenset omfang, og undersøkelsen tyder på at få kommuner deltar i samarbeid om utvikling av utdanninger. Det er betydelige variasjoner mellom UH-institusjoner i antall samarbeidskommuner.
Velfungerende samarbeid kjennetegnes av lederforankring, felles møteplasser, og tid og ressurser til å samarbeid. Egne stillinger eller enheter, kommunesamarbeid eller bruk av andre plattformer så som Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester er viktige drivkrefter i kommuner som lykkes. De viktigste barrierene knytter seg til mangelfulle kompensasjonsordninger for praksissamarbeid, samt at gjeldende lovverk ikke forplikter kommuner til å ta imot praksisstudenter i helse- og sosialutdanningene. Videre hemmer mangel på kompetanse, kapasitet, og kjennskap til hverandre økt samarbeid.