Til hovedinnhold

Digitalisering

Kompetanse og rekruttering

Videregående opplæring

Sammenhengen mellom IKT og læringsutbytte i videregående opplæring

Prosjektet skal undersøke læringsutbyttet av IKT-bruk i videregående opplæring (vgo). Indikatorutvikling inngår som en del av prosjektet. Resultatet fra prosjektet skal danne et grunnlag for videre forskning på effekten av pedagogisk IKT-bruk i opplæringen, og bidra til identifisering av god praksis slik at ressursbruken kan optimaliseres.
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:124011

Utførende miljø: Universitetet i Bergen

Ferdigstilt: 2013

SMIL-studien presenterer resultatene fra en av de største IKT-studiene gjennomført i videregående skole i Norge blant 17 529 elever og 2 524 lærere. KS er oppdragsgiver for forskningsprosjektet og forskningsgruppen Digitale Læringsfelleskap ved Universitetet i Bergen har hatt ledet forskningen. Forskningsspørsmålet for SMIL-studien er følgende: ”Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og (intendert, subjektivt, og objektivt) læringsutbytte i videregående opplæring? Hensikten med indikatorsystemet som blir utviklet i SMIL-studien er at det skal besvare dette forskningsspørsmålet. Studien retter derfor søkelys både mot hvordan skoleeiere og skoleledere utøver lederskap, hvordan lærere underviser og hvordan elever lærer i teknologitette klasserom, i 7 (av de totalt 8) fylkene som inngår i Østlandssamarbeidet. Hovedresultatene fra SMIL-studien viser: • Lærerens digitale kompetanse hever elevenes læringsutbytte • Teknologi og bruk av digitale verktøy er forankret både i læreplan og hos skoleeiers strategiplaner, men digitale læremiddel må forankres bedre i underveis- og sluttevaluering • Det er et tydelig behov for at alle utdanningsprogram og fag blir dekket av det digitale læremiddelet NDLA (Nasjonal Digital Læringsarena) • Elevens digitale kompetanse utvikles gjennom videregående opplæring, men henger sammen med foreldres utdanningsnivå • Både elevers karakterer, skjermtid, utenomfaglig IKT-bruk er knyttet til sosial bakgrunn • Lærere som lykkes med sin IKT-bruk har endret sin pedagogiske praksis og utviklet en digital didaktikk

KONTAKT