Praktisering av SFS 2201 mht. arbeidstiden for pedagogisk personale og bruk av ledelsesressurser
Prosjektet skal bl.a. belyse praktiseringen av bundet og ubundet tid i barnehager før og etter 01.08.2012; praktiseringen av bestemmelsen i SFS 2201 om ledelse i barnehage; praktisering av ledelse i SFO; og om det er gjennomført eller planlagt forsøk om ledelse i SFO og barnehage og arbeidstid i barnehage etter HA del A 4-6.
- Forstudie: Dokumentstudier og intervjuer med representanter for partene, styrere og pedagogiske ledere i barnehager, barnehageeiere, skoleeiere og ledere i SFO.
- Nasjonalt representative spørreskjemaundersøkelser før og etter 1. august 2012 rettet mot daglige ledere i skolefritidsordninger; rektorer med det overordnede ansvaret for skolefritidsordningene; styrere, pedagogiske ledere, ansatte/tillitsvalgte i barnehager.
- Dybdestudier i et utvalg barnehager og SFO, utvalgt på grunnlag av resultater fra spørreundersøkelsene.
Dokumentasjon og bedre oversikt over bruk av arbeidstiden gjør at man i mindre grad enn tidligere bruker mer tid enn avsatt. På oppdrag fra et partssammensatt utvalg nedsatt etter nemndskjennelse etter forrige avtalerevisjon, har Rambøll Management Consulting gjennomført prosjektet «Undersøkelse av praktisering av SFS 2201 når det gjelder arbeidstiden for pedagogisk personale og bruk av lederressurser».
Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke. Av denne avsettes minst 4 timer i gjennomsnitt pr uke til faglig samarbeid, planlegging, forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende. Bruken av tiden skjer etter drøftinger med de ansatte. Plan for bruk av tiden skal nedfelles i for eksempel kvartalsvise eller halvårige planer, og skal innbefatte tid både i og utenfor institusjonen.
I prosjektet er det undersøkt hvordan avtalen praktiseres i barnehager og skolefritidsordninger ved hjelp av informasjon fra styrere og pedagogiske ledere i barnehager og rektorer og daglige ledere i skolefritidsordninger. I undersøkelsen blant barnehager var det sentralt å avdekke om en endring i avtalen fra 2012 har ført til endringer i praksis. Prosjektet har avdekket at styrere og pedagoger i barnehagen har et noe ulikt syn på betydningen av endringene.
Over 90 prosent av både styrer og pedagogiske ledere oppgir at det blir drøftet med personalet hvordan timene skal brukes. Fremkomsten av skriftlige planer for bruk av timene har også økt etter avtaleendringen: Det er en økning både i ukeplaner, kvartalsvise planer, halvårsplaner og årsplaner. Etter avtaleendringen har styrerne blitt mer tilfreds med bruken av timene, og positive til at den måten å organisere arbeidstiden på bidrar til å utvikle kvalitet i barnehagen. De pedagogiske lederne er mindre positive til dette. Endringer som i størst grad fremheves blant styrer og pedagogiske ledere er at tid settes av til samarbeid og felles planlegging, og at de pedagogiske lederne er mer i barnehagen og jobber mindre hjemme enn tidligere. Styrerne i barnehagene ser hovedsakelig fordeler ved å bruke alle eller deler av timene i barnehagen, og trekker fram samarbeid mellom det pedagogiske personalet, bedre styrings- og oppfølgingsmuligheter for styrer og synliggjøre hva det pedagogiske arbeidet innebærer. De pedagogiske lederne trekker også fram samarbeidet med det øvrige pedagogiske personalet, og styrers tilgjengelighet for spørsmål og avklaringer, som fordeler ved å bruke timene i barnehagen. Samtidig er det også en del som ønsker å bruke tiden hjemme/utenfor barnehagen, og oppgir forstyrrelser som årsak til dette. Mangel på egnede arbeidsplasser nevens som en utfordring av både styrere og pedagoger