
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Infrastruktur
Samferdsel
Økonomi og rammevilkår
Prosjektet viser modeller for konkret innhold, utforming og finansiering av forpliktende avtaler mellom stat, fylkeskommune og bykommuner om betydelig økt utbygging av kollektivtrafikk i byområdene, kombinert med samordnet areal- og transportplanlegging og restriktive tiltak mot privatbiltrafikk.
Sterk befolkningsvekst vil kreve økte tilskudd til drift av kollektivtransport
Målsettingen om at kollektivtransport, gange og sykkel skal ta veksten i persontransport innebærer at tilskuddsbehovet til drift av kollektivtransport må øke fremover. I 2030 vil det årlige tilskuddsbehovet til drift av kollektivtransport være på 6,3 mrd. kroner, i følge våre beregninger. Dette er en økning på 3,5 mrd. kroner i forhold til 2010, eller 7,5 kr per ny passasjer.
Forpliktende avtaler mellom stat og lokale myndigheter vil redusere offentlige utgifter
Forpliktende avtaler mellom staten og byområdene vil redusere tilskuddsbehovet til drift av kollektivtransport. Dette krever at lokale myndigheter må forplikte seg til å gjennomføre tiltak som bedrer rammebetingelsene for kollektivtransporten i forhold til bil.
Resultatavhengige insentiver gir økonomisk gevinst
For å få etablert forpliktende avtaler som stimulerer til mer helhetlige tiltakspakker, må staten inn med økonomiske midler. En forpliktende avtale mellom stat og lokale myndigheter kan være insentivbasert, hvor staten bidrar med økonomiske midler ut fra hvor mye biltrafikken reduseres og kollektivtrafikken øker. Størrelsen på den økonomiske støtten vil avhenge av hvor ambisiøse planer som ligger i de lokale avtalene.
Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01