Til hovedinnhold

Fylkeskommunen

Skole og oppvekst

Hvordan lykkes som skoleeier - om kommuner og fylkeskommuners arbeid for å øke elevenes læringsutbytte.

Kommunene har de siste årene i stor grad gått fra å være forvaltere og driftere av skolen på vegne av staten, til å eie, styre og utvikle skole- og oppvekstsektoren selv. Dette har tydeliggjort et behov for å definere og sette skoleeierskap på dagsorden i kommunene og skape en helhetlig skoleeierrolle.
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:084013

Utførende miljø: PricewaterhouseCoopers

Ferdigstilt: 2010

En oppfordring til skoleeiere, administrativ ledelse, skoleledere og lærere om samhandle og følge opp dem som de er satt til å lede slik at elevenes læringsresultater forbedres. Behov for en mer synlig skoleeier Kommunestyret og fylkestinget innehar skoleeieransvaret. Utøvelsen er delegert til administrasjon. Hvilken styringsinformasjon politikerne får fra administrativt ledelsesnivå og skolene selv for å kunne utøve en aktiv og synlig skoleeierrolle, har stor betydning for skoleeierrollen.

KONTAKT