Til hovedinnhold

Klima og miljø

Samfunnsutvikling – og planlegging

Smart teknologi/velferdsteknologi

Velferdsteknologi

Hvordan kommuniserer vi med innbyggerne våre?

Prosjektresultatene har vært lagt frem for informasjonsmedarbeidere i byene, anvendt i avisinnlegg og gitt grunnlag for byenes arbeid med kommunikasjonsstrategier og -tiltak.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:000014

Utførende miljø:

Ferdigstilt: 2009

Prosjektet er gjennomført gjennom Program For Storybyrettet Forskning

Det er fortsatt et langt stykke frem, men studien viser at storbyene stort sett er på riktig vei med de satsinger som nå gjøres for å utvikle nye kanaler og mer aktive kommunikasjonsformer. Rapporten  anbefaler å satse på internett som hovedkanal for all rettighetsinformasjon. Bedre dialog og personlig kontakt er en forutsetning for å nå fram til eldre borgere. Storbyene bør utvikle skreddersydde tiltak for denne målgruppen. De eldre ønsker særlig tilrettelagt materiale og det er viktig for dem at de vet hvor de skal henvende seg når de trenger mer informasjon. Det går et klart skille ved omkring 60-års alder for bruk av elektronisk kommunikasjon, men potensialet er stort dersom man introduserer nettbruken på en god måte. For å nå frem med informasjon til minoriteter, er det sentralt å skape et grunnleggende klima for god kommunikasjon. Vital informasjon må være på flere språk, ellers er norsk eller engelsk tilstrekkelig. Rent praktisk bør man i langt større grad utnytte internett og e-post som kommunikasjonskanaler. Prosjektresultatene har vært lagt frem for Informasjonsmedarbeidere i byene, anvendt i avisinnlegg og gitt grunnlag for byenes arbeid med  Kommunikasjonsstrategier og -tiltak.

KONTAKT