Evaluering av lokale forhandlinger for pedagogisk personale i skole og barnehage
Prosjektet skal evaluere de lokale forhandlingene for pedagogisk personale i skole og barnehage. Evalueringen skal kartlegge og analysere prosesser mellom de lokale parter forut for og under forhandlingene, finne ut hva som er årsaker til ulike utfall av forhandlingene og avdekke de viktigste kriteriene for å lykkes, slik at framtidige lokale forhandlinger kan forbedres.
Rapporten fra Agenda viser at forhandlingsklimaet var bedre i 2006 enn i 2004, som var første gang lærerne forhandlet lokalt med kommunal arbeidsgiver. Et klart trekk er at bruken av prestasjonsbaserte og individuelle lønnstillegg til lærere ble tonet ned i mange kommuner i 2006.
Undersøkelsen viser at et flertall av kommunene har utarbeidet lønnspolitiske planer og kriterier for hvordan lokale lønnstillegg skal fordeles. I mange av kommunene er planene drøftet med de tillitsvalgte før politisk vedtak. Likevel har flere kommuner behov for å gjøre arbeidsgiverpolitikken sin mer tydelig og sammenhengen mellom denne, den lokale lønnspolitikken og lønnsforhandlingene klarere. Det er en klar tendens til at politikerne er lite involvert i arbeidet med lønnspolitiske planer og forhandlinger