Forventningsgapet – spennet mellom kommunal tjenesteproduksjon og befolkningens forventninger
Forventningsgapet brukes nå i media og i den politiske debatten for å beskrive økende forskjeller mellom det brukere av offentlige tjenester og folk flest ønsker, og det offentlige tjenesteapparatet er i stand til å tilby. Prosjektet bygger også videre på elementer fra rapporten ”Rikdommens dilemma”, og prosjektet ”Kommunetermometeret – hvilken velferd får vi med dagens økonomi?”
Forventningsgapet til offentlig tjenesteproduksjon er ikke en myte, men en realitet sektorene må har et aktivt forhold til. Undersøkelsen ser på eldreomsorg, grunnskole, barnehage, bibliotek og lokale veier.
Befolkningsundersøkelse som TNS Gallup har utført konkluderer at den offentlige tjenesteproduksjonen samlet sett - uavhengig av tjenesteområde - ikke tilbyr tjenester i det omfang og av den kvalitet som de spurte forventer seg. Innenfor de fleste tjenesteområder mener de at tjenestene er bedre nå enn for 5-10 år siden og at man forventer at tjenesten vil bli bedre de nærmeste 5-10 årene.
Av de studerte sektorene utmerker barnehagene seg som et område der forventningene i stor grad innfris. Til og med blant den halvparten av befolkningen som har et forventningsgap generelt sett, rapporterer nesten 80 prosent av befolkningen at barnehagetjenestene tilfredstiller de forventninger man har. På den andre siden påpeker rapporten at eldreomsorgen skiller seg negativt ut. Det er mange som opplever at de ikke får den hjelpen de ønsker, eller som ser feil og mangler ved tjenestene. Gjennom debattprogrammer, presseoppslag og valgkamper blir de ikke-innfridde forventningene vist fram og forsterket jevnlig.