Selvkostregimet er mest utbredt innen teknisk sektor og for tjenestene vann og avløp (VA), renovasjon, feiing, byggesak og oppmåling. Kommunene er generelt fornøyde med hvordan de største av disse tjenestene er organisert i dag, dvs VA som kommunal etat, og renovasjon som IKS. Også noen kommuner bruker selvkost innen SFO.
Det er ulike insentiver som påvirker selvkost som finansieringsregime. Selvkost i seg selv bidrar ikke til effektivitet, men har positiv effekt på kvalitet. Prisen på selvkosttjenestene har ikke økt de senere årene, og årsaken er først og fremst å finne i de politiske insentivene.
Det er et generelt politisk fokus på å holde gebyrene nede, samtidig som media spiller en rolle ved å sette fokus på sammenligningsdata.
Forkalkulert selvkost (ex ante) kunne være et alternativ til dagens etterkalkulerte selvkost (ex post). Ved forkalkulert selvkost (ex ante) vil fjorårets kostnadsnivå danne grunnlaget for årets inntekter. Dersom det blir overskudd, tilfaller dette kommunen generelt, og det vil stimulere til effektivisering.
Dette regimet kan ha negative konsekvenser for kvalitetsutviklingen. Tilsvarende resonnement vil kunne gjøres gjeldende for pristak-/inntektsrammeregulering, der overskudd i forhold til et fastlagt prisnivå eller inntektsnivå vil tilfalle kommunen.
Valg av finansieringsregime må derfor vurderes opp de effekter finansieringsmodellen oppnår i samspill med alle insentiver, herunder kostnadene og treffsikkerheten ved disse valgene.