Formålet med prosjektet har vært å rette søkelyset på hvordan og i hvilken grad informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) kan styrke lokaldemokratiet. Fokuset er særlig rettet mot hvordan IKT kan åpne opp for nye former for samhandling mellom folkevalgte og innbyggere. Fokuset blir i henhold til formålet med prosjektet lagt på e-demokrati biten. Det blir redegjort for ulike IKT- applikasjoner som kan benyttes innenfor rammen av det representative demokratiet. Debatten omkring e-demokrati blir også belyst. Gjennomgangen viser at det e-demokratiske mulighetsrommet er stort, men at det råder ulike oppfatninger av det potensialet som IKT har i forhold til det representative demokratiet. For å gi en enda bredere forståelse av e-demokrati er det i raspporten fra prosjektet innarbeidet ulike case som mer i detalj viser hva et knippe av nordiske kommuner har gjort (Tampere, Odder, og Larvik).
I det empiriske materialet som er blitt brukt (kartlegging av kommunale hjemmesider) framkommer det at kommunene pr. i dag i all hovedsak bruker hjemmesiden som informasjonskanal i forhold til innbyggerne. I mindre grad framkommer det at kommunene har utviklet hjemmesidene i retning av nye dialogarenaer.
I den siste delen av rapporten fra prosjektet tar man steget fra å se på hvordan kommunene utnytter mulighetsrommet gjennom kvantitative analyser, til helt konkret å foreslå hvordan IKT kan inngå som redskap for å øke dialogen mellom folkevalgte og innbyggere i den kommunale styringskjeden. Det blir også illustrert hvordan den enkelte folkevalgte kan ta i bruk IKT for å håndtere en meget krevende lokalpolitisk hverdag.
Konklusjonen fra prosjektet er at IKT ikke trenger å innebære at lokalpolitikkens innhold endrer karakter, men at den gir folkevalgte og innbyggerne nye muligheter for å møtes og ikke minst videreutvikle lokaldemokratiet