Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Lønn

Skole og oppvekst

Tariff

Nytt avtaleverk – virker det? Fra konfeksjon til skreddersøm

Nordlandsforskning skal dokumentere erfaringene med det nye avtalesystemet fra 2002, supplert med erfaringene fra de endringene som ble foretatt i 2004, også med fokus på innfasingen av avtalene for skoleverket. Surveyen skal gjennomføres med et representativt utvalg av kommuner.
Foto: Designer

Prosjektnummer:051001

Utførende miljø: Nordlandsforskning

Ferdigstilt: 2005

Hovedtariffavtalen i kommunal sektor utvikles i retning av mer lokal og til dels individuell lønnsdannelse. Kommunene har fått stor frihet til å utforme lønnspolitikken i tråd med lokal arbeidsgiverpolitikk. Arbeidstakerorganisasjonene, med unntak av akademikerne, er skeptiske til utstrakt bruk av lokal lønnsdannelse, mens arbeidsgiverne er positive. De viktigste elementene for å skape legitimitet for resultatene er: Reelle forhandlinger, fokus på prosess og kjente, skriftlige omforente kriterier som gjenspeiler lokale utviklingsmål. Det stilles nye krav til lokale ledere som må se og vurdere hver enkelt ansatt. Viktige stikkord: medarbeidersamtaler, deltakelse, nøytralitet og rettferdighet. Innretningen i kapittel 4 oppgjøret mellom sentral og lokal pott, skaper utfordringer lokalt da minstelønnsheving forrykker lokale lønnsrelasjoner. Likevel ønsker ikke arbeidsgivere kun lokal lønnsdannelse etter kapittel 5 prinsipper. At lærerne kom under kommunalt tariffområde, gjør det mulig å kople lokale skoleutviklingsmål og lønnsutvikling. Lederne ønsker økt fleksibilitet i arbeidstidsordningen. Avtaleverket bør være enklest mulig slik at det gir rom for lokal tilpasning, samtidig som det sikrer reelle forhandlinger lokalt.

KONTAKT