Kommunestyrets tilsyns- og kontrollfunksjon i en kommunal parlamentarisk styreform
Hovedproblemstillinger i prosjektet:
Hva slags tilsyn og kontroll skal kommunestyret utøve i et kommunalt parlamentarisk system og hva er formålet med dette?
Rapporten peker på 5 faktorer for å lykkes:
- Etterprøvingen må oppfattes som viktig og tilføres tilstrekkelige ressurser: Bare da vil innflytelsesrike aktører engasjere seg og området få tilstrekkelig oppmerksomhet.
- Etterprøvingen må knyttes til tydelige, etterprøvbare mål og overordnede politiske føringer innen både økonomi og aktivitet: Bare da vil etterprøvingens formål være klart.
- Hovedvekten må legges på tilsyn fremfor kontroll: Kontroll iverksettes først når faresignalene dukker opp, og gir derfor ikke den nødvendige forutsigbarhet, sikkerhet og trygghet.
- Det må sørges for godt grunnlag for tilsynet: Bystyret er avhengig av at andre organer utarbeider hensiktsmessige rapporter m.v. Uten dette har bystyret lite grunnlag for å føre tilsyn.
- Det må etableres en hensiktsmessig ansvars- og oppgavedeling: De ulike aktørene har forskjellige ansvarsområder, evner og ressurser. Disse må utnyttes på en best mulig måte i etterprøvingen, blant annet ved å speile ansvars- og oppgavedelingen som gjelder i styringssystemet.