Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Arbeidsmiljø og HMS

Helse og omsorg

Fleksible arbeidsordninger – kritiske faktorer for innføring og bruk

Prosjektet skal følge ca. 10 enheter i pleie og omsorg med døgnkontinuerlig tjeneste i arbeidet med å utarbeide, organisere og gjennomføre arbeidstidsordninger hvor de ansatte selv setter opp arbeidsplaner etter egne ønsker/behov og med klart brukerfokus i forhold til bemanningen. Prosjektet skal følge og støtte disse enhetene som organiserer seg som egne prosjekter fra ide til gjennomføring innenfor en tidsperiode på to år.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:031003

Utførende miljø: Ressurssenter for omstilling i kommunene

Ferdigstilt: 2005

Erfaringer fra prosjektet bygger på arbeid i 7 kommuner representert med ulikt antall enheter med heldøgns pleie- og omsorgstjenester. Arbeidet i prosjektet er ikke knyttet opp mot noen spesielle modeller for fleksible arbeidstidsordninger, men to suksesskriterier er lagt til grunn:  En tydelig tilpasning av arbeidsplanen etter tjenestemottakers behov for tjenester.  Et prinsipp der medarbeiderne selv tar ansvar for i fellesskap å fordele de konkrete vaktene i arbeidsplanen. Fellesnevner for arbeidstidsordningene i prosjektet er at ansatte i fellesskap forhandler fram en arbeidsplan (også kalt turnusplan) hver 6. uke som følger lov- og avtaleverk, som tar hensyn til tjenestemottakernes behov for tjenester til hvilken tid, tar hensyn til personalets behov for fritid, og tar hensyn til organisasjonens behov for å gjennomføre møter og andre aktiviteter. Som et resultat fra forhandlingene om arbeidsplan hver 6. uke, har vært at flere medarbeidere har valgt å ha 6-ukersperioder som har vært ekstra arbeidsbelastende, mot å ta mer fri i andre perioder. Andre har valgt å arbeide i helgene, da spesielt på lørdager, fordi de har mest behov for å ha fri på hverdager. Medarbeidere ved enhetene som deltok i prosjektet gir positive tilbakemeldinger på at fleksible arbeidstidsordninger er et godt verktøy både for arbeidsmiljø, egentrivsel og kvalitet på utførte tjenester til tjenestemottakerne.

KONTAKT