Muligheter og begrensninger ved markedseksponering av kommunale tjenester
Gjennom prosjektet skal det utvikles et heftet som skal redegjøre for rettslige rammer for kommuner og fylkeskommuners adgang til å overføre ansvar og/eller utførelsen av oppgaver til egne selskaper eller private aktører. Formålet med heftet er å gi en enkel oversikt over ulike måter å markedseksponere kommunale tjenester på.
Kommuner og fylkeskommuner har i økende grad tatt konkurranse i bruk som et virkemiddel for å styrke kvaliteten og effektiviteten på tjenestene. Det er flere mulige måter å styrke kommuale tjenester på. Hva som velges, krever grundig gjennomgang av formål, lokale forhold og behov for politisk styring av den aktuelle tjenesten. Samtidig er det viktig å vite hva som gjelder av utfordringer og muligheter, både nasjonalt gjennom konkurranselovgivningen og i EØS-regelverket. Heftet gir en oversikt over hvilke virkemidler som kan benyttes og hvilke juridiske rammer som setter grenser for lovligheten. Hensikten er å gi både saksbehandlere og beslutningstakere et faglig og praktisk utgangspunkt for å drøfte hvilke former for anbudsutsettelse og selskapsetablering som best ivaretar en samfunnsansvarlig organisering og drift.