Til hovedinnhold

Fylkeskommunen

Internasjonalt

Næringsutvikling

Samfunnsutvikling – og planlegging

Økonomi og rammevilkår

Muligheter og begrensninger ved markedseksponering av kommunale tjenester

Gjennom prosjektet skal det utvikles et heftet som skal redegjøre for rettslige rammer for kommuner og fylkeskommuners adgang til å overføre ansvar og/eller utførelsen av oppgaver til egne selskaper eller private aktører. Formålet med heftet er å gi en enkel oversikt over ulike måter å markedseksponere kommunale tjenester på.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:044031

Utførende miljø: KS Konsulent

Ferdigstilt: 2004

Kommuner og fylkeskommuner har i økende grad tatt konkurranse i bruk som et virkemiddel for å styrke kvaliteten og effektiviteten på tjenestene. Det er flere mulige måter å styrke kommuale tjenester på. Hva som velges, krever grundig gjennomgang av formål, lokale forhold og behov for politisk styring av den aktuelle tjenesten. Samtidig er det viktig å vite hva som gjelder av utfordringer og muligheter, både nasjonalt gjennom konkurranselovgivningen og i EØS-regelverket. Heftet gir en oversikt over hvilke virkemidler som kan benyttes og hvilke juridiske rammer som setter grenser for lovligheten. Hensikten er å gi både saksbehandlere og beslutningstakere et faglig og praktisk utgangspunkt for å drøfte hvilke former for anbudsutsettelse og selskapsetablering som best ivaretar en samfunnsansvarlig organisering og drift.

KONTAKT