Til hovedinnhold

Digitalisering

Infrastruktur

Næringsutvikling

Samfunnsutvikling – og planlegging

Økonomi og rammevilkår

Forutsetningen om det frie marked – kommunal sektor, utvikling av lokale markeder og ulike former for konkurranse

Prosjektet skal kartlegge og analysere hvilke forutsetninger som er avgjørende for å få etablert og opprettholdt lokale markeder og virksom konkurranse.
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:034007

Utførende miljø: Asplan-Viak A/S

Ferdigstilt: 2004

Rapporten gir en analyse av mulighetene for markedseksponering i ulike deler av landet, og hvilke forutsetninger som er avgjørende for å få etablert og opprettholdt et marked for konkurranse i en region. Rapporten tar for seg markeder for kommunal tjenesteproduksjon, og søker å identifisere kritiske faktorer i det videre arbeidet med markedseksponering av kommunale tjenester. Rapporten viser at markedseksponering av kommunal tjenesteproduksjon først og fremst er motivert ut fra å redusere kostnadene. Litt under halvparten av kommunene oppgir økt kvalitet som motivasjon. Rapporten viser også at manglende leverandørmarked er den viktigste årsaken til at markedseksponering ikke blir valgt. Litt under 30 % av markedseksponeringen er foretaksdannelse. Litt under halvparten av disse er etableringen av interkommunale selskap Undersøkelsen viser at de små kommunene som markedseksponerer, gjør dette i all hovedsak med tekniske tjenester, mens de store bruker dette virkemiddelet også innenfor myk sektor. Anbud/kjøp etter forhandlinger med bruk av regelorienterte kontrakter vil på noen områder gå over til mer dialogbaserte funksjonskontrakter. Som en følge av dette ser vi for oss at det blir mer vanlig å innby til konkurranser om OPS for tjenesteutvikling. Per i dag er OPS i all hovedsak brukt innenfor utvikling av infrastruktur og innen eiendomsforvaltningen Vi ser derfor at i fremtiden vil samhandlingen mellom kommunene og leverandørene vil bli tettere, men for å sikre at det er reell konkurranse må disse prosessene være åpne og gjennomsiktige.

KONTAKT