Prosjektet hovedformål er å kartlegge, dokumentere og analysere rektors rolle som kommunal leder og arbeidsgiver i kommuner og fylkeskommuner. Prosjektet skal se hvordan kommunene satser på og bruker ledelse til utvikling av skolen. Det skal se hva som skaper gode rammebetingelser for en god skoleledelse og om det er noen begrensninger som peker seg ut.
Rapporten er basert på en undersøkelse av kommunenes og fylkeskommunenes satsing på ledelse i skolen og rektors rolle som leder og arbeidsgiver.
Undersøkelsen viser at både kommunene og rektorene setter utvikling av skolen i sentrum. Det kompetanseområdet for ledelsen som tillegges størst vekt for å gjøre skolen bedre, er utviklingsarbeid. Begge gruppene mener at utviklingsarbeidet må skje med fokus på skolens innhold og praksis.
Et klart flertall av både kommunene og rektorene synes at den økonomiske ressurssituasjonen til skolen er tilfredsstillende eller god. En utvikling av skolen vil i første rekke kunne skje gjennom en aktiv ledelse, en annen organisering av skolens arbeid, bedre samarbeid mellom lærerne og bedre samarbeid mellom skoleledelsen og kommunen og skolen.
På skoler hvor vi finner en ledelse som er utviklingsorientert og jobber systematisk med å utvikle skolens praksis, peker lærerne i større grad på at de har et godt arbeidsmiljø, gode muligheter for faglig utvikling og gode muligheter til å influere på egen arbeidssituasjon enn lærerne på skoler som ikke har en slik ledelse. På disse skolene vurderes også samarbeidet med elever og foreldre som bedre.