Til hovedinnhold

Forskning og kunnskapsutvikling

Grunnskole og SFO

Internasjonalt

Skole og oppvekst

Videregående opplæring

Dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen – en ledelsesutfordring

Hensikten med prosjektet er å kartlegge hvilke former av dialogbasert kvalitetsutvikling som er innført i skolen i Norge og i utlandet, omfanget av dem, og hva som har vært begrunnelsene for å innføre dialogbasert kvalitetstutvikling i skolen. Videre vil prosektet analysere konsekvensene av å innføre dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen med særlig vekt på følgene for effektiviteten, kvaliteten og organiseringen av de kommunale tjenestene.
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:024013

Utførende miljø: KPMG AS

Ferdigstilt: 2004

​På grunnlag av en analyse og vurdering av de erfaringer som er gjort med dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen, vil prosjektet videreutvikle metodikken med sikte på å forbedre dialogen mellom de ulike aktørene i kommunen. 7-8 kommuner vil delta i dette arbeidet. Disse kommunene vil bli invitert til samlinger og vil få oppfølging av eksternt fagmiljø. Informasjon om omfang, typer og konsekvenser av dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen vil bli hentet inn ved hjelp av dokumentanalyser, nettbaserte spørreundersøkelser, intervjuer og erfaringer fra prosjektet. Resultatene fra prosjektet vil bli oppsummert i jevnlige statusmeldinger, en skriftlig underveisrapport og i en praktisk idéhåndbok.

KONTAKT