Forvaltningspraksis i norske kommuner. Erfaringer fra organisasjonsanalyse i et utvalg kommuner.
Hensikten med dette prosjektet er å kartlegge, analysere og fremlegge samlede konklusjoner fra evalueringer og analyser av forvaltningspraksisen i ca. 20 kommuner
Foto: Mostphotos
Prosjektnummer:024003
Utførende miljø: Universitetet i Oslo/Institutt for statsvitenskap
KS Konsulent har i de siste 2 – 3 år, gjennomført 26 evalueringer av ulike kommuner. Dette omfatter både små, mellomstore og store kommuner representert over hele landet.
Evalueringene er gjennomført gjennom en metode som heter praksiskriteriene og omfatter forvaltningspraksisen i kommunen gjennom syv kriterier. Praksiskriteriene er et benchmarking-system for kommunal forvaltning som tar utgangspunkt i at en kommune er en sammensatt organisasjon :
Den er både politisk-demokratisk arena, ansvarlig for tjenesteproduksjon overfor innbyggerne og også myndighetsutøvende organ i henhold til lover og forskrifter.
Praksiskriteriene er utviklet for å avspeile denne kompleksiteten i oppgavene.
Det grunnleggende verdisynet har tre hovedkomponenter, og hvor kommunene belønnes i forhold til etterlevelsen av verdiene. Disse består av :
Kommunen som demokratisk-offentlig arena, som en lærende organisasjon med god evne til tilpassing til skiftende omgivelser og som en organisasjon med evne til å mobilisere de menneskelige ressursene i organisasjonen.