Til hovedinnhold

Arbeidsgiverpolitikk

Regional organisering

Velferd

Økonomi og rammevilkår

Helhetlig interkommunalt samarbeid om kjerneområder i to kommuner med felles rådmenn

Prosjektet har hatt som hensikt å utvikle et helhetlig interkommunalt samarbeid mellom de to kommunene Granvin og Ulvik basert på felles rådmann.
Foto: Shutterstock, warodom changyencham

Prosjektnummer:014028

Utførende miljø: KPMG AS

Ferdigstilt: 2004

Gjennom prosjektet har kommunene utviklet hensiktsmessige og praktiske samarbeidsløsninger. Resultatet er tettere kollegialt samarbeid, mer spesialiserte stillinger og bedre grunnlag for å ivareta kvaliteten på tjenestene som ytes. Bruk av felles stillinger gir en årlig økonomisk innsparing på 2 mill kroner. Likheter i størrelser, i utfordringer og i organisasjonsstruktur, samt stor samarbeidsvilje blant politikere og ansatte er mye av forklaringer på at kommunen har kommet så langt i samarbeidet. Et tett samarbeid til tross, fagmiljøene er fremdeles små. Samtidig opplever ansatte ulemper med å arbeide i to kommuner. Det politiske beslutningssystemet oppleves dessuten som tungrodd og er ikke er tilpasset den interkommunale hverdagen.

KONTAKT