Til hovedinnhold

Eldreomsorg

Etikk

Helse og omsorg

Kompetanse og rekruttering

Bedre kvalitet gjennom økt kompetanse

Formålet med prosjektet er å undersøke i hvilken grad et konkret kompetanseutviklingsprogram bidrar til utvikling av etisk kunnskap.Undervisningssykehjemmet i Songdalen kommune i Vest- Agder har satt i gang et kompetanseutviklingsprogram for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere ved flere sykehjem.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:011015

Utførende miljø: Høgskolen i Agder

Ferdigstilt: 2004

I prosjektet stilles spørsmålet om satsing på kompetanseutvikling fører til bedre kvalitet på helse- og omsorgstjenestene i sykehjem. Formålet er å vurdere kompetanseutviklingen i regi av Undervisningssykehjemsprosjektet i Vest-Agder. Det har også vært hensikten å evaluere en videreutdanning i eldreomsorg for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. De som har gjennomført videreutdanningen i perioden november 2001 til juni 2003, sier at de har fått bedret sin kompetanse. De har også fått større selvtillit i eget arbeid og tar initiativ til å formidle det de har lært til kolleger. Lederne opplever at disse medarbeidere har fått en styrket personlig kompetanse. Kompetanseheving har positive ringvirkninger – for den enkelte deltaker og for organisasjonen. Hva er kvalitet i eldreomsorgen? Hva slags kompetanse må helsepersonell ha? Det er skissert en kompetansemodell med vekt på tre satsingsområder: · Det må satses på kontinuerlig faglig oppdatering for å løse til de konkrete oppgavene helsearbeiderne til enhver tid møter. · Det må legges til rette for kontinuerlig refleksjon over hvordan omsorgen ytes. · De ansatte må ha nødvendig kompetanse til å leve med en etisk usikkerhet knyttet til dilemmaer de alltid må forholde seg til i møte med pasienten. Dette skjer primært gjennom etisk refleksjon. Kompetanseheving består av mer enn tradisjonell undervisning og det er viktig å satse på flere tiltak som for eksempel fagutviklingsprosjekter, temasamlinger, samtalegrupper og lederutvikling.

KONTAKT