Formålet med prosjektet er å undersøke i hvilken grad et konkret kompetanseutviklingsprogram bidrar til utvikling av etisk kunnskap.Undervisningssykehjemmet i Songdalen kommune i Vest- Agder har satt i gang et kompetanseutviklingsprogram for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere ved flere sykehjem.
I prosjektet stilles spørsmålet om satsing på kompetanseutvikling fører til bedre kvalitet på helse- og omsorgstjenestene i sykehjem. Formålet er å vurdere kompetanseutviklingen i regi av Undervisningssykehjemsprosjektet i Vest-Agder. Det har også vært hensikten å evaluere en videreutdanning i eldreomsorg for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere.
De som har gjennomført videreutdanningen i perioden november 2001 til juni 2003, sier at de har fått bedret sin kompetanse. De har også fått større selvtillit i eget arbeid og tar initiativ til å formidle det de har lært til kolleger. Lederne opplever at disse medarbeidere har fått en styrket personlig kompetanse. Kompetanseheving har positive ringvirkninger – for den enkelte deltaker og for organisasjonen.
Hva er kvalitet i eldreomsorgen?
Hva slags kompetanse må helsepersonell ha? Det er skissert en kompetansemodell med vekt på tre satsingsområder:
· Det må satses på kontinuerlig faglig oppdatering for å løse til de konkrete oppgavene helsearbeiderne til enhver tid møter.
· Det må legges til rette for kontinuerlig refleksjon over hvordan omsorgen ytes.
· De ansatte må ha nødvendig kompetanse til å leve med en etisk usikkerhet knyttet til dilemmaer de alltid må forholde seg til i møte med pasienten. Dette skjer primært gjennom etisk refleksjon.
Kompetanseheving består av mer enn tradisjonell undervisning og det er viktig å satse på flere tiltak som for eksempel fagutviklingsprosjekter, temasamlinger, samtalegrupper og lederutvikling.