Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Kompetanse og rekruttering

Utvelgelse og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor

Prosjektet følger og evaluerer rekrutteringsprogrammet "Fra lærer til rektor" og på bakgrunn av dette utvikles en modell for utvelgelse og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor. Rekrutteringsprogrammet "Fra lærer til rektor" går over en 2-års periode og består av samlinger som utgjør et 10 vekttalls studium samt planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av lederoppgaver i egen kommune.
Foto: Shutterstock, Pormezz

Prosjektnummer:001008

Utførende miljø: Høgskolen i Nord-Trøndelag

Ferdigstilt: 2004

Den modellen som best ivaretar kommunal sektors behov for uvikling av kommunale ledere i årene framover er coaching konkluderer rapporten ”Utvelgelse og uvikling av lederkandidater i kommunal sektor”.  Samhandling om utvikling og fokus på sosiale og relasjonelle ferdigheter er lederambisjonene i kommunal sektor. Praktisk, positiv og umiddelbar tilbakemelding basert på konkrete erfaringer, er coachingens nøkkelbegreper. Funnene viser at kravet til kommunale ledere er mangesidig: både faglig kompetanse, personlige egenskaper, sosiale og relasjonelle ferdighet. Team, samhandling, utvikling, relasjoner og prosess preger lederens vokabular. Medarbeidersamtaler er tilsynelatende på tur ut som verktøy til fordel for mer direkte veiledning eller coaching.

KONTAKT