Systemrettet tiltak i den vidregående skole - arbeidsorganisatoriske tiltak som sentral innsatsfaktor
Prosjektet har vært et aksjonsforskningsprosjekt, initiert av skoleeierne, der prosjektets innhold er utformet av den enkelte skole. Målet har vært å utvikle betingelser for å bedre ta vare på lærernes erfaringer, skape bedre muligheter for tid i sammenheng og øke lærernes motivasjon for å stå lengre i jobb.
Prosjektet har prøvd ut ulike former for mer fleksibel arbeidsorganisering med sikte på å ta bedre vare på og utvikle kompetanse og motivasjon i lærerkorpset. Prosjektet er en knoppskyting av prosjektet «Personalpolitiske tiltak – et livsfaseprosjekt», et samarbeidsprosjekt mellom fylkeskommunene i Nordland, Møre og Romsdal, Hedmark og Buskerud. livsfaseprosjektet ble det samlet kunnskap om hva lærerne ved åtte skoler er opptatt av for å forlenge og kvalitativt forbedre yrkeskarrieren for lærerne til beste for elevene, og ble avsluttet i 2002. Systemprosjektet ble gjennomført i de samme fylkene og de samme skolene i perioden 27. november 1999 til 1. oktober 2003.