Til hovedinnhold

Skole og oppvekst

Videregående opplæring

Systemrettet tiltak i den vidregående skole - arbeidsorganisatoriske tiltak som sentral innsatsfaktor

Prosjektet har vært et aksjonsforskningsprosjekt, initiert av skoleeierne, der prosjektets innhold er utformet av den enkelte skole. Målet har vært å utvikle betingelser for å bedre ta vare på lærernes erfaringer, skape bedre muligheter for tid i sammenheng og øke lærernes motivasjon for å stå lengre i jobb.
 

 

Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:001006

Utførende miljø: Arbeidsforskningsinstituttet

Ferdigstilt: 2004

Prosjektet har prøvd ut ulike former for mer fleksibel arbeidsorganisering med sikte på å ta bedre vare på og utvikle kompetanse og motivasjon i lærerkorpset.   Prosjektet er en knoppskyting av prosjektet «Personalpolitiske tiltak – et livsfaseprosjekt»,  et samarbeidsprosjekt mellom fylkeskommunene i Nordland, Møre og Romsdal, Hedmark og Buskerud.   livsfaseprosjektet ble det samlet kunnskap om hva lærerne ved åtte skoler er opptatt av for å forlenge og kvalitativt forbedre yrkeskarrieren for lærerne til beste for elevene, og ble avsluttet i 2002. Systemprosjektet ble gjennomført i de samme fylkene og de samme skolene i perioden 27. november 1999 til 1. oktober 2003.
 

 

KONTAKT