Prosjektet skal undersøke om sosialkontor, arbeidskontor og trygdekontor er egnet til å hjelpe mennesker ut av stønadsrollen?
Boken handler om ”arbeidslinja” som er den medisinen både Storting og Regjering forordner for å dempe veksten i stønadsutbetalingene. Stortingets vedtak høsten 2001 om å be Regjeringen utrede en sammenslåing av sosial-, trygde- og arbeidsmarkedsetaten har aktualisert temaet.
Arbeidslinjen realisert gjennom en integrert velferdsforvaltning ga positive resultat for klientenes senere yrkesdeltakelse. Det er potensial for å forbedre effekten av arbeidslinjen ved både omorganisering og en bedre målgruppefokusering. Det er ikke nok å omorganisere velferdsforvaltningen. Det må kombineres med en mer målrettet rekruttering til ulike tiltak.
Resultatene antyder at det kan være uheldig å realisere arbeidslinjen i form av arbeidsmarkedstiltak for personer uten større hjelpebehov. Arbeidslinjen i form av arbeidsmarkedstiltak bør derfor forbeholdes de som har mest behov for denne type hjelp. Det er mer potensial for arbeidsmarkedssatsing på marginale grupper i en samordnet etat, enn i Aetat, da det er klientetatene som kjenner klientene som har mest nytte av arbeidslinjen.
I boken gjennomgås også strømmen av reformforslag til forbedringer i velferdsforvaltningen, og de argumenter som hittil, i all hovedsak, har ført til status quo.