Målsettingen med prosjektet har vært å finne fram til og evaluere nye og alternative arbeidstids- og turnusordninger innen pleie- og omsorgssektoren. Målet er at alternative arbeidstids- og turnusordninger i sin tur vil skape mer attraktive arbeidsplasser, gi bedre tjenester til brukerne og være et gode for virksomhetene som helhet.
Prosjektet har påvist seks begrunnelser for at Os sykehjem, Tiller bo- og behandlingssenter og pleie- og omsorgstjenesten i Høylandet lyktes med å innføre de nye arbeidstidsordningene:
–Valg av modell har mindre betydning for at de tre institusjonene/tjenestene har lyktes med de nye arbeidstidsordningene enn at ordningene er blitt utviklet og tilpasset det lokale arbeidsstedet.
–De ansatte er ikke blitt påtvunget en ordning fra ledelsen. De ansatte har selv ønsket alternativer til tradisjonell turnus, og de har fått være med å påvirke utformingen av ordningene.
–Både Os sykehjem og Tiller bo- og behandlingssenter har hatt ildsjeler som har stått på i initiativ- og oppstartsfasen. Disse har motivert, informert og oppmuntret de ansatte.
–Både Os sykehjem og Tiller bo- og behandlingssenter har vært igjennom lange modningsprosesser over et par år, før de ansatte var klare for endringer. Også Høylandet brukte tid på å innføre ordningene. De lange fasene med motivering, informering, snakking og diskusjoner forhindret at det oppstod store problemer da de bestemte seg for å prøve.
–Det å følge lov- og avtaleverk var avgjørende for både de ansattes aksept av endringer, samt deres bidrag i gjennomføringen av endringene.
–Ledere og tillitsvalgte ved Os sykehjem og Tiller bo- og behandlingssenter forteller at gruppemøtene hver sjette uke er svært viktige for at ordningene fungerer. Gruppa «tar» de som prøver seg på å utnytte systemet, og de som ikke klarer å snakke for seg selv, gjør gruppa det for. I vanlig turnus var alle opptatt av å mele sin egen kake, men nå har de lært å ta hensyn til hverandre. Det har utviklet seg et sterkt fellesskap.