Til hovedinnhold

SKOLESTRUKTUR OG KOSTNADER - EN KOMPARATIV ANALYSE AV RESSURSINNSATSEN I NORSK SKOLE

Prosjektet har utredet sammenhengen mellom ulike strukturelle forskjeller i skolevesenet i utvalgte land og kostnadsforskjeller til drift og investering i de samme landene. Hovedmålet med denne analysen var å avdekke om spesielle strukturelle trekk ved den norske skolen kan forklare et høyt kostnadsnivå sammenlignet med andre land, og i tilfelle hvor stor ressursbruken blir når det korrigeres for de aktuelle strukturelle forskjellene.

Prosjektnummer:024012

Utførende miljø: ECON Pöyry

Ferdigstilt: 2002

Utdanningskostnadene i Norge er blant de høyeste i Europa. Spredt bosetting og små skoler gir Norge en kostnadsulempe i forhold til de fleste andre europeiske land. Vi anslår kostnadsulempen til å være i størrelsesorden ti prosent målt som driftsutgifter per elev. Den viktigste kilden til forskjeller i ressursbruk pr. elev mellom land er forskjeller i landenes inntekts- og dermed kostnadsnivå. Andelen innvandrerelever har også betydning for de gjennomsnittlige utgiftene pr. elev. Betydningen for kostnadsnivået av ulik politikk knyttet til integrering av funksjonshemmede elever er usikker.

KONTAKT