Vi er enige om at NAV-kontorene trenger å utnytte de digitale mulighetene bedre

Kristin Weidemann Wieland

KS, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Arbeids- og velferdsdirektoratet har sett et behov for digitalisering og tjenesteutvikling i NAV-kontor. Det gjelder både til tjenester til brukerne, saksbehandlerstøtte og styringsinformasjon. 

- Vi er enige om at NAV-kontorene trenger å utnytte de digitale mulighetene bedre, og at dette knytter seg til både kommunale og statlige tjenester, sier Kristin Weidemann Wieland, områdedirektør for digitalisering i KS. 

Sikre sammenhengende tjenester

Strategien støtter opp under digitaliseringspolitikkens mål om økt samhandling og samordning mellom statlig og kommunal sektor for å sikre sammenhengende tjenester, økt deling av data og økt bruk av felles IT-løsninger.  
- Målet er at strategien skal bidra til å få en mer samlet forståelse av behovet for digitalisering og tjenesteutvikling i NAV-kontor mellom AID, Arbeids- og velferdsdirektoratet, kommunene og KS, sier Wieland.  

Etablerer en samarbeidsarena

Strategien løper fra 2024 til 2030 og er et langsiktig arbeid. For å virkeliggjøre målene i strategien mener partene at det kreves systematisk samarbeid fra alle over tid. For å systematisere arbeidet og følge opp strategien, etableres det samtidig en samarbeidsarena for å dele informasjon om behov for digitalisering i NAV-kontoret.  

- Her vil vi drøfte strategiske spørsmål knyttet til digitalisering og utvikling av NAV-kontoret, som mulige modeller for finansiering og eierskap – samt koordinere innsatsen for å nå målene i strategien, sier Wieland.

Lenkeblokk Icon Les strategien her