Publisert: 23.10.2018
88 prosent av kommunene og 13 av 14 fylkeskommuner opplever i stor grad behov for å utvikle IKT-ferdigheter/digital kompetanse blant medarbeiderne generelt. Det rapporteres videre et stort behov for å utvikle evner og kompetanser innen innovasjon, samhandling og læring/omstilling. Også blant ledere er det behov for å utvikle ulike evner og tverrfaglige kompetanser. Det store flertallet av kommuner og fylkeskommuner ser de samme utfordringene i lederskapet som blant medarbeiderne.
Hever ansattes kompetanse for å dekke kompetansebehov
Vel 65 prosent av kommunene og fylkeskommunene har en strategi for å dekke kompetansebehov. For et flertall av respondentene er det mest aktuelt å heve kompetansen til dagens ansatte for å dekke kompetansebehov. Nyansettelser og interkommunale samarbeid fremstår også som aktuelle virkemiddel. Å leie inn ekspertise eller å sette ut tjenestene er lite aktuelt for de fleste kommuner og fylkeskommuner.
Ledere prioriterer digitalisering høyt
Teknologiutviklingen gir kommunesektoren nye digitale muligheter i tjenestetilbudet. Økte forventninger om bedre tilpassede tjenester gjenspeiles i kommunesektorens prioritering av digitalisering. 66 prosent av kommunene og 11 av 14 fylkeskommuner svarer at digitalisering i stor grad er prioritert av folkevalgt og administrativ ledelse. Svarene indikerer at digitalisering er høyest prioritert av store kommuner.
Figur 5 viser at mange har digitaliseringsarbeidet nedfelt i strategier. 78 prosent av kommunene og 13 av 14 fylkeskommuner har, eller er i ferd med å utvikle, en IKT-/ digitaliseringsstrategi. Av de som har en strategi, er det flest som oppgir at denne er politisk eller administrativt vedtatt og omfatter hele organisasjonen. Svarene viser at en større andel store kommuner enn små og mellomstore, har en strategi.
Digitalisering endrer arbeidsfordelingen og gir bedre styringsdata
Et flertall av fylkeskommunene har i ganske stor grad oppnådd forenkling av arbeidsprosesser som en følge av digitalisering i løpet av de siste to årene. Brorparten forteller også at de i ganske stor grad opplever forenklet kommunikasjon og økt samhandling med andre aktører. Halvparten av fylkeskommunene har i ganske stor grad oppnådd økt kvalitet på tjenestetilbudet.
I likhet med fylkeskommunene, har også kommunene i størst grad oppnådd effekter av digitalisering i form av forenklet kommunikasjon med andre aktører og forenkling av arbeidsprosesser. 53 prosent av kommunene har i stor grad evnet å tilby bedre styringsdata til ledere, mens 48 prosent i stor grad har økt kvaliteten på tjenestetilbudet. Omtrent det samme antallet kommuner har i stor grad klart å endre arbeidsfordelingen mellom kommunen og brukerne ved at flere oppgaver løses av innbyggerne selv gjennom selvbetjente løsninger.
Klikk her for å se hele Arbeidsgivermonitoren 2017 Se data for din kommune