Publisert: 10.12.2018
Selv om kommunene har mange virkemidler å bruke for å styre parkeringspolitikken, er den ofte begrenset til parkeringsnormer ved ny utbygging.
En tydelig strategi for parkering kan gjøre det enklere å
- Samarbeide om gradvis utvikling av løsninger av eksisterende parkeringstilbud og løsninger for nye parkeringsplasser som del av fremtidige reguleringsplaner.
- Hindre utilsiktede effekter av parkeringsreguleringer som innføres enkeltvis eller områdevis.
- Sikre at parkeringspolitikken støtter opp under målsettinger innen areal- og transportutviklingen.
- Gi administrasjonen hjemmel for å opptre offensivt overfor andre myndigheter og private bedrifter.
- Bidra til intern samordning mellom ulike avdelinger i kommunen som er involvert i parkeringsforvaltningen gjennom ulike roller.
For å sikre at parkeringsstrategien ikke begrenses til å dekke parkering forbundet med ny bebyggelse, kan parkeringsstrategien forankres i kommuneplanen. For eksempel som en generell strategi for samferdsel.
Helhetlig parkeringspolitikk
Arealutviklingen styrer transportmønsteret
Arealutviklingen er det viktigste virkemiddelet for å påvirke framtidens transportmønster. Flere arbeidsreiser kan overføres til kollektivsystemet ved å legge store kontorbedrifter, høyskoler og tilsvarende virksomheter som genererer mye persontransport i gangavstand til knutepunkt og sentrumsområder. Det legges opp til lav parkeringsdekning.
For å unngå at store virksomheter lokaliserer seg utenfor bysentrum kan parkeringsnormer være like strenge for denne type virksomheter utenfor sentrum som i bysentrum. Dette gjelder både internt i den enkelte bykommune, og mellom bykommunene og nabokommunene.
Det kan derfor være viktig å samordne parkeringsnormene i områder eller regioner hvor det er naturlig å se arealutviklingen i sammenheng slik at etablering av kontorbedrifter i ett kommunesentrum ikke undergraves av at det tilbys næringstomter for kontorbedrifter med romslige parkeringsnormer et annet sted med god biltilgjengelighet.
Parkeringsnormene bør ta hensyn til kollektivtilgjengelighet, samtidig som parkeringsnormen kan differensieres etter størrelse på bygget og næring. Skal et slikt system fungere på tvers av flere kommuner, bør det utformes felles regler for hvilken type bedrifter og hvor stort et bygg skal være før det kan tillates etablert utenfor sentrum.
Parkering ved arbeidsplassen
Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016