Det gir større muligheter for å finne gode løsninger når sykkelparkering integreres i planlegging av nye bygg. For ny utbygging bør kommunen ha vedtatt minimumskrav til antall plasser, standard og lokalisering i bestemmelser og retningslinjer i kommuneplanens arealdel. Sykkelparkeringstilbudet må være tyverisikret og bør være nær inngangspartiet.  

Formål

  • Sykkelparkeringsplasser av god kvalitet motiverer til økt sykkelbruk
  • Redusere parkeringens samlede arealbeslag såfremt antall bilplasser reduseres
  • Kan ses som et helse- og miljøtiltak
  • Gode parkeringsmuligheter kan stimulere til økt sykkelbruk
  • Redusert belastning av biltrafikk på lokale veier og gater
  • Bedre miljø

Effekter

  • Gode parkeringsmuligheter kan stimulere til økt sykkelbruk
  • Redusert belastning av biltrafikk på lokale veier og gater
  • Bedre miljø 

Supplerende tiltak

Sykkelparkeringen bør oppleves som sikker og gjerne være under tak. Det kan opprettes selvbetjente servicestasjoner med pumpe ved større sykkelparkerings­anlegg. Ved barnehager bør det vurderes å sette av areal for sykkelvogner for å gjøre henting og bringing lettere for dem som sykler til og fra jobb. Sykkelparkering bør alltid lokaliseres nært inngangspartier og nærmere inngangspartier enn bilparkeringsplasser.

Hvor er tiltaket egnet?

Tiltaket er egnet ved boligområder, skoler, barnehager og arbeidsplasser. Det bør også etableres gode parkeringstilbud for sykler i sentrumsområder nær handlegater med butikker, kafeer og andre besøksintensive virksomheter. Ved holdeplasser, stasjoner og terminaler bør det etableres tilstrekkelig og trygg sykkelparkering. Kommunen kan arbeide for å unngå et rotete inntrykk med uorganisert parkering av sykler ved lyktestolper, skilt og benker.

Nyttige lenker og mer informasjon

Tiltakskatalog om sykkelparkering

Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016